با دستور رئیس‌جمهور فیلیپین، این کشور صاحب آژانس فضایی می‌شود

0 430

فیلیپین با تصویب قانونی برای ایجاد آژانس فضایی وارد مرحله جدیدی در حوزه علم و فناوری می‌شود؛ اقدامی که به گفته مقامات این کشور تأثیرات مثبتی بر امنیت ملی و رفاه مردم فیلیپین خواهد گذاشت.

براساس قانونی که توسط رودریگو روآ دوترته (Rodrigo Roa Duterte) رئیس‌جمهور فیلیپین منعقد شده است، سیاست فضایی این کشور در شش حوزه شامل امنیت ملی، مدیریت مخاطرات و مطالعات آب و هوا، پژوهش‌ها و پیشرفت‌های فضایی، ظرفیت‌سازی صنعت فضایی، آموزش‌ها و آگاهی‌سازی در زمینه‌های فضایی و همچنین همکاری‌های بین‌المللی متمرکز خواهد شد.

در همین راستا یک شورای فضایی نیز متشکل از اعضای اصلی کابینه دولت و به ریاست رئیس‌جمهور ایجاد شده که به عنوان نهاد اصلی مشورتی در این زمینه به فعالیت خواهد پرداخت.

فورچوناتو دلا پنا (Fortunato dela Peña)، وزیر علوم و فناوری فیلیپین، در این باره می‌گوید: «اکنون ما می‌توانیم یک آژانس فضایی مستقل داشته باشیم که بتواند بدون وابستگی به سایر آژانس‌ها و با اتکا به توانمندی‌های خود٬ سیاست‌ها و طرح‌های فضایی تهیه شده توسط شورای فضایی را پیش برده و عملیاتی نماید.»

آژانس فضایی فیلیپین یا «فیلسا» (Philippine Space Agency به اختصار PhilSA) در منطقه ویژه اقتصادی کلارک (Clark Special Economic Zone)، در شمال مانیلا (Manila) ایجاد خواهد شد. دلا پنا ابراز امیدواری کرد که این آژانس قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری دوترته یعنی تا سال ۲۰۲۲ آماده بهره‌برداری شود. 

دلا پنا در ژانویه سال جاری اعلام کرده بود که با سرمایه‌گذاری‌های و آماده‌سازی‌هایی که طی چند دهه اخیر صورت گرفته، این کشور آماده است تا آژانس فضایی مستقل خود را تأسیس نماید. به گفته وی از سال ۲۰۱۰ حدود ۷.۵ میلیارد پزو (تقریبا معادل ۱۴۳ میلیون دلار) برای تحقیق و توسعه فضایی سرمایه‌گذاری شده است و این کشور در حال حاضر بیش از هزار متخصص در علوم فضایی دارد.

در قانون، یک بودجه عملیاتی اولیه ۱۹ میلیون دلاری برای فیلسا تخصیص یافته، در حالی که یک صندوق توسعه فضایی نیز به مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار و صرفاً جهت هزینه‌های احداث ایجاد شده است. علاوه بر این، آژانس مذکور مجاز به تولید درآمد از محصولات تخصصی، خدمات و حق امتیاز خود و نیز پذیرش کمک‌های مالی و وام‌های دارای ضمانت است.

در حال حاضر ۲۵ تشکل مرتبط با فضا در سطح این کشور فعالیت می‌کنند، ۱۵ برنامه و پروژه توسط ارگان‌ها و دانشگاه‌های مختلف در دست اجراست و همچنین ۸ همکاری بین‌المللی به منظور تحقیق و توسعه فضا در حال انجام است.

به گفته یک مقام مسئول فیلیپین، توسعه صنعت فضا برای آن‌‌ها توانایی‌هایی از جمله رصد کشتی‌ها در دریا، حمایت از صنعت ماهیگیری، مقابله با جنگل‌زدایی و همچنین نظارت بر شرایط در مواقع بحران را به ارمغان خواهد آورد.

منبع kyodonews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13896
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها