ژنرال آمریکایی: چین، روسیه، کره شمالی و ایران برتری ما در فضا را به چالش می‌کشند

0 466

ژنرال جوزف دانفورد (Joseph Dunford) رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا (U.S. Joint Chiefs of Staff) در سخنرانی خود در جمع هیأتی در شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) در شهر واشنگتن دی سی با برشمردن برخی کشورها ماند چین و روسیه به عنوان رقبای فضایی ایالات متحده گفت: «در دهه ۱۹۹۰ زمانی که ما قابلیت‌های فراوانی را در حوزه فضا به میدان آوردیم گمان می‌کردیم که حوزه فضا یک عرصه بلامنازع برای ما است اما امروز این حوزه تبدیل به عرصه رقابت شده است.»

او خاطرنشان کرد: «رقبای ما در این حوزه شامل کره شمالی، روسیه، چین و همچنین ایران به شکلی در حال توسعه محسوب می‌شوند و همگی توانایی‌هایی به دست آورده‌اند که قابلیت‌های فضایی کشور ما را تهدید می‌کند.» دانفورد تاکید کرد: «هر کاری که روزانه انجام می‌دهیم به نحوی تاثیر پذیرفته از فضا است؛ ما می‌دانیم که این حقیقت هم در بخش بازرگانی و هم در بخش نظامی درست است. در بخش نظامی سامانه‌های کنترل و فرماندهی ما، قابلیت ما برای شلیک مهمات دقیق و قابلیت ما برای ناوبری، همگی متکی به فضا هستند.»

گفتنی است سپاه فضایی آمریکا کار خود را رسماً از پنجشنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) با دستور دونالد ترامپ (Donald Trump) آغاز کرد. ترامپ در ماه فوریه فرمان ایجاد نیروی فضایی را برای دفع تجاوز و حمایت از منافع ملی در فضا امضا کرد. به گفته ژنرال دانفورد، ایجاد نیروهای فضایی تأثیر مثبتی بر توانایی‌های آمریکا در تربیت متخصصان و به دست آوردن توانایی‌هایی خواهد داشت که در آینده مورد نیاز خواهند بود.

روسیه در عکس‌العمل به این اقدام آمریکا می‌گوید با این كار، ایالات متحده شرایطی را برای نظامی‌سازی فضا با اهداف خود برای استفاده از آن در مسیر نظامی‌گری را ایجاد می‌كند و روسیه مجبور است با اقدامات لازم به تهدیدات احتمالی پاسخ دهد. چین نیز اعلام كرد كه آمریكا با متهم كردن چین و روسیه مبنی بر ایجاد تهدیدات در فضا، در واقع به دنبال بهانه‌ای برای توجیه تمایل خود در جهت برتری یافتن از نظر نظامی و توسعه سلاح‌های پیشرفته است.

در حال حاضر، معاهدات بین‌المللی، استقرار سلاح‌های کشتار جمعی در فضا را ممنوع می‌کند. با همه این اوصاف، تاکنون هیچ یک از کشورهایی که به فناوری فضا دسترسی پیدا کرده‌اند، به طور رسمی هیچ سلاحی را در فضا مستقر نکرده‌اند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13871
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها