فرمان ایجاد آژانس مطالعات و فناوری‌های فضایی در ازبکستان

0 498

شوکت میرضیایف (Shavkat Mirziyoyev)، رئیس‌جمهور ازبکستان، فرمان ایجاد آژانس مطالعات و فناوری‌های فضایی موسوم به اوزبک‌کاسموس (Uzbekcosmos) را امضا کرد. هدف از ایجاد این آژانس، تدوین و اجرای برنامه‌های دولتی در زمینۀ توسعۀ حوزۀ فضا، ایجاد زیربناهای این حوزه، انجام مطالعات و به کارگیری فناوری‌های فضایی، اقدامات علمی و پژوهشی و همچنین طراحی و نوآوری فضایی است.

مطابق دستور میرضیایف، قانون آژانس مذکور می‌بایست تا اول نوامبر سال ۲۰۱۹ تنظیم شده و جهت تصویب به مجلس عالی تقدیم گردد. شایان ذکر است این آژانس وابسته به کابینۀ دولت ازبکستان خواهد بود.

پیش‌تر، ازبکستان در حوزۀ فضایی فعالیت‌هایی انجام داده بود؛ از جملۀ این فعالیت‌ها می‌توان به امضای قرارداد همکاری با مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه (CNES) در اکتبر سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. هدف از امضای این قرارداد، همکاری دو کشور در زمینه‌های علم فضا، ماهواره‌ها، پژوهش‌ها و فناوی‌های فضایی و همچنین هماهنگی مسائل بین‌المللی عنوان شد.

از دیگر فعالیت‌های فضایی ازبکستان، همکاری این کشور با شرکت فرانسوی تالس آلینا (Thales Alenia) با‌ هدف توسعۀ صنعت فضایی و ماهواره‌ای است. تالس آلینا در حوزۀ هوایی، فضایی، دفاعی، فناوری ماهواره و کنترل ترافیک هوایی فعالیت دارد.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13837
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها