احداث یک آزمایشگاه‌ فضایی و علوم هوایی در هر استان

0 1,078

معاون ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «آزمایشگاه‌های فضایی مدارس با رویکرد تربیت نیروی انسانی ماهر و ترویج علم هوافضا در کشور توسعه پیدا می‌کند. در هر استان یک آزمایشگاه فضایی و یک آزمایشگاه علوم هوایی تأسیس می‌شود.»

سید مجتبی رضوی در خصوص آزمایشگاه‌های فضایی مدارس اظهار کرد: «تمرکز اصلی مباحث فضایی روی اقتدار فضاست که دستاوردی برای کشور محسوب می‌شود. یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضاست.» وی افزود: «مزیت فرستادن ماهواره به فضا علاوه‌بر کسب اقتدار برای کشور، بهره‌وری زیادی دارد. کسب این دستاوردها نیاز به پشتیبانی دارند؛ همچنین باید زمینه آشنایی و معرفی حوزه هوافضا را برای نوجوانان و جوانان ایجاد کرد.»

رضوی گفت: «سابقه رشته‌های هوافضا در ایران به ۱۵ سال می‌رسد، با این حال دانش‌آموزان ایرانی اطلاعات زیادی در این خصوص ندارند. بنابراین زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی باید از سنین پایین آغاز شود.» وی بیان کرد: «از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های هوافضا در صنایع دیگر مشغول به کار می‌شوند که این امر نشان می‌دهد بستر شغلی این حوزه نیز در کشور مشکلات زیادی دارد.»

معاون ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: «یکی از مأموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گسترش آموزش در حوزه هوافضا برای تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزه است. برای این آموزش‌ها باید در شهرها مرکزی ایجاد شود تا این اطلاعات به‌صورت تخصصی به دانش‌آموزان ارائه گردد.» وی خاطرنشان کرد: «سال گذشته نخستین آزمایشگاه فضایی کشور در یکی از پژوهش‌سراهای منطقه سه آموزش و پرورش تهران شروع به کار نمود.»

رضوی در ادامه افزود: «با توجه به استقبال خوب از این مرکز، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد تا این مراکز را در شهرهای سراسر کشور تأسیس کند. آزمایش خلاء و آموزه‌های فضایی در این آزمایشگاه‌های فضایی به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. این امر می‌تواند نوجوانان و جوانان را از سنین پایین به رشته هوافضا علاقه‌مند کند. برنامه داریم برای آگاه‌سازی در خصوص مباحث هوایی نیز مرکزی ایجاد کنیم. بدین ترتیب می‌توان نیروی انسانی ماهر در حوزه هوافضا تربیت کرد تا بتوانند به پیشبرد صنعت هوایی و فضایی کشور نیز کمک نمایند.»

معاون ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: «دومین آزمایشگاه فضایی طی چند ماه آینده در یکی از استان‌های کشور تأسیس خواهد شد. قرار است در هر استان یک آزمایشگاه فضایی به علاوه یک آزمایشگاه هوایی تأسیس شود.»

رضوی همچنین گفت: «مدارس می‌توانند با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش به آزمایشگاه فضایی بروند تا دانش‌آموزان هر چه بیشتر با مباحث هوافضا آشنا شوند. آن‌ها می‌توانند از دوره‌های ابتدایی و دبیرستان برای یادگیری بیشتر به این آزمایشگاه مراجعه نمایند. آزمایشگاه فضایی هزینه‌ای از مدارس دریافت نمی‌کند و افرادی که در آزمایشگاه فضایی مباحث را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند، مربیان آموزش و پروش هستند. استادان دانشگاه خواجه‌ نصیر موضوعات موردنظر را به این مربیان آموزش می‌دهند.»

منبع خبرگزاری آنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13794
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها