فضاپیمای حامل ربات انسان‌نمای روسیه سرانجام به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

0 545

فضاپیمای بدون سرنشین سایوز ام.اس-۱۴ (Soyuz MS-۱۴) همراه با یک ربات انسان‌نما موسوم به اسکای بوت اف-۸۵۰ (skybot f-850) که با نام مستعار فدور (FEDOR) شناخته می‌شود، پس از یک اقدام ناموفق سرانجام با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این فضاپیما در اواخر روز دوشنبه ۲۶ اوت (۴ شهریور) در ساعت ۰۳:۰۸ به وقت گرینویچ به این ایستگاه متصل گردید. کپسول سایوز در اقدام اول خود در روز شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) جهت اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی ناموفق بود.

فضاپیمای مذکور که حامل ۶۶۰ کیلوگرم تجهیزات بود بامداد روز پنجشنبه ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) در ساعت ۳:۳۸ بامداد (به وقت ساعت گرینویچ) سوار بر حامل فضایی سایوز ۲.۱آ (Soyuz 2.1a) از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur Cosmodrome) در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این پرتاب گامی بزرگ برای روسیه محسوب می‌شود چرا که این کشور برای نخستین بار موفق به ارسال ربات انسان‌نما به فضا شده است.

به گفته دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، این ربات به مدت یک هفته و نیم در این ایستگاه مداری خواهد ماند. طبق اظهارات وی ارسال فدور به فضا به عنوان بخش مقدماتی مأموریت اعزام انسان به ماه و به منظور کسب اطلاعاتی از خطرات و شرایط آنجا صورت می‌گیرد.

گفتنی است این ربات با قدی حدود ۱۸۰ سانتی‌متر و وزنی معادل ۱۰۵ کیلوگرم می‌تواند پس از افتادن به تنهایی و بدون نیاز به کمک مجددا بایستد، محل خود را ترک و به طور منظم در ساختمان کار کند. همچنین یکی از مزایای این ربات برای سفرهای فضایی این است که دیگر نیازی به پوشیدن لباس مخصوص فضا ندارد. از طرفی مقامات آژانس فضایی روسیه اعلام کردند که هر یک ساعت پیاده‌روی فضانوردان در فضا هزینه‌های زیادی به همراه دارد که با این ربات می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد.

ربات‌ها مدتی است که راه خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی باز کرده‌اند به طوری که آمریکا دو ربات کاوشگر به مریخ، چین یک ربات برای فرود روی سطح ماه و خود روسیه نیز چندین کاوشگر به مریخ و ماه فرستاده‌اند. در سال ۲۰۱۱ نیز آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، رباتی را با نام ربونات ۲ (Robonaut 2) با ۱۵۰ کیلوگرم وزن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد تا دریابد این دست‌ساخته‌های آهنی چقدر می‌توانند در انجام کارهای ساده، تکراری و به ویژه خطرناک در ایستگاه فضایی به کار بروند.

با این حال، تمام این ربات‌ها به عنوان محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده‌اند، اما ربات انسان‌نمای فدور برای نخستین بار است که به عنوان خدمه به این ایستگاه می‌رود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13770
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها