رونمایی از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی در ماه آینده

0 512

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در برنامه کارگاه آموزشی فناوری فضایی و کاربردهای آن گفت: «خبرهای خوشی در راه است. مدل مهندسی پیش‌رانش ناهید ۲ و بلوک انتقال مداری سامان به جای خوبی رسیده و تا کمتر از یک ماه آینده از این دستاوردها رونمایی خواهد شد.»

وی در این کارگاه گفت: «در حال حاضر ماهواره ناهید ۱ مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته است، کار ماهواره پارس ۲ اواخر امسال به پایان می‌رسد و نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان به عنوان یک دستاورد ارزشمند آغاز خواهد شد.»

از ماهواره مخابراتی ناهید ۱ که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است در بهمن سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. این ماهواره در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران و به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. مأموریت‌های پروژه‌ ناهید در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین‌آهنگ، برای نخستین بار در کشور تعریف و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. در ضمن فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور می‌باشد.

ماهواره پارس ۲ نیز یک ماهواره سنجش از دور است که قرار است با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه‌های معتبر کشور به صورت اشتراکی اجرا شود.

همچنین برای اولین بار در کشور از سامانه انتقال مداری (سامان ۱) جهت انتقال ماهواره‌ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر استفاده خواهد شد. این سامانه در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است. یکی از روش‌های ارسال ماهواره به مدار زمین، به خصوص مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه‌های انتقال مداری است؛ این سامانه‌ها امکان انجام ماموریت‌های مختلف را فراهم می‌آورند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13702
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها