افزایش بودجه نظامی فضایی فرانسه

0 794

اخیرا وزیر دفاع فرانسه گفته است که این کشور بودجه فضایی-نظامی خود را افزایش می‌دهد. فلورانس پارلی (Florence Parly) وزیر دفاع فرانسه جزئیات دکترین جدید فضایی و نظامی فرانسه را در شهر لیون (Lyon) اعلام کرد. وی از افزایش بودجه فضایی-نظامی فرانسه به ۷۰۰ میلیون یورو خبر داد که به این ترتیب و با احتساب رقم قبلی ۳.۶ میلیارد یورویی، این بودجه تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۳ میلیارد یورو می‌رسد.

فلورانس پارلی روز پنجشنبه در لیون با اعلام این خبر، از راه‌اندازی فرماندهی فضایی جدید فرانسه خبر داد. این فرماندهی قرار است از ماه سپتامبر در شهر تولوز (Toulouse) آغاز به کار کند. پارلی در این باره گفت: «این برای ما به منزله راه‌اندازی جنگ ستارگان نیست؛ بلکه این به معنای مشارکت و انجام واکنش در مواردی است که با تهدید رو به رو شویم.»

وزیر دفاع فرانسه در ژوئن ۲۰۱۸ از ایده‌ای مشابه ایده دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده برای تشکیل شاخه فضایی در ارتش سخن به میان آورده و گفته بود که فرانسه باید در زمینه نظارت بر فضا و پیش‌گیری از خطرهای احتمالی بیشتر هزینه کند.

در مورد پیشینه این موضوع باید اشاره کرد که در دهه ۸۰ قرن گذشته برنامه‌ای توسط رونالد ریگان (Ronald Reagan) رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک طرح ملی اعلام شده بود که در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد. آن طرح را ابتکار دفاع استراتژیک (the Strategic Defense Initiative) نامیدند که قرار بود توسط ارتش آمریكا به منظور ایجاد سامانه‌های دفاع موشکی در فضا قرار بگیرند. این برنامه هیچگاه عملی نشد و حتی گفته می‌شود پایه واقعی نداشته و آمریکایی‌ها برای این که روس‌‌ها را در تله هزینه‌ای سنگین جهت مقابله با آن بیندازند، به نوعی بلوف زده بودند. اما اکنون مقامات فرانسوی می‌خواهند با پرتاب ماهواره‌هایی با لیزرهای جنگی به مدار زمین به رویای آمریکایی‌ها واقعیت ببخشند.

این امر مستلزم پرتاب گروهی از ماهواره‌ها با لیزرهای جنگی است که بتوانند مستقیماً هواپیمای دشمن را کور و در عین حال ابزارهای ناوبری و سامانه‌های نظارتی دستگاه‌های دشمن را غیرفعال نمایند. در حال حاضر، این پروژه در مرحله برنامه‌ریزی اولیه است. فرض بر این است که لیزرهای رزمی به عنوان یک واحد با توانایی هدایت از راه دور اضافی، در ماهواره‌های معمولی قرار گیرند؛ بدین معنا که برای استقرار سامانه دفاع فضایی، از ابتدا ضروری نیست ماهواره‌هایی مستقل به مدار زمین فرستاد. این سامانه‌ها همچنین می‌توانند به منظور از بین بردن ماهواره‌های جاسوسی دشمن به کار گرفته شوند.

شایان ذکر است که چنین سامانه‌هایی منحصر به فرد نیستند؛ در اواخر قرن بیستم، روسیه و آمریکا برنامه‌های مشابهی داشتند. حتی در حال حاضر، کشور روسیه به طور جدی آزمایش «بازرسان ماهواره‌ها» را انجام می‌دهد که ظاهرا نه تنها می‌توانند به ماهواره‌های دشمن نزدیک شوند بلکه آن‌ها را نیز غیرفعال می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ چین به عنوان آزمایش، با استفاده از لیزرهای جنگی یکی از ماهواره‌های خود را ساقط کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13588
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها