نظارت بر فعالیت‌ها در مناطق جنگلی حفاظت شده با استفاده از ماهواره‌ها

0 643

شرکت فضایی ام دی ای (MDA) از زیرمجموعه‌های شرکت ماکسار (Maxar Technologies) اعلام کرده است که قابلیت‌های فضاپایه سرویس هشدار جنگل (FAS) این شرکت٬ تامین‌کنندگان چوب‌های کاغذسازی شرکت اندونزیایی پیپر اَند پالپ آسیا (Asia Pulp & Paper به اختصار APP) را قادر ساخته است تا نظارت بیشتری بر از بین رفتن پوشش جنگلی در مناطق حفاظت شده در این کشور داشته باشند و بدین شکل به ذینفعان و سهامداران نسبت به عدم جنگل‌زدایی در مناطق جنگلی حفاظت شده اطمینان دهند.

سرویس FAS این شرکت با استفاده از ماهواره سنجش از دور رادارست ۲ (RADARSAT-2) خدماتی را فراهم می‌کند که بسیار سریع و به موقع اطلاعات حساس و مهمی را از فضا مخابره و به شرکت APP منتقل می‌نماید. این سیستم هر ۲۴ روز تقریبا ۳.۸ میلیون هکتار را تصویربرداری و ضبط اطلاعات می‌کند. ماهواره رادارست قابلیت تشخیص هرگونه تعرض جزئی به مناطق حفاظت شده حتی در نواحی کوچک تا ۰.۵ هکتار را دارد. این ماهواره که ساخت کشور کاناداست٬ یک ماهواره تجاری پیشرفته محسوب می‌شود و ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

همکاری راهبردی میان شرکت‌های APP و MDA که از سال ۲۰۱۶ آغاز شد تامین‌کنندگان چوب‌های کاغذسازی شرکت APP را قادر ساخت تا بتوانند به سرعت نسبت به تغییرات جنگلی شناسایی شده پاسخ دهند. نظارت بر تغییرات پوششی زمین در مناطق تولیدی برای برنامه‌ریزی عملیاتی موثر٬ به حداقل رساندن تجاوزهای غیر قانونی و همچنین حفاظت بیشتر از جنگل های با ارزش٬ امری ضروری است.

 

 

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13051
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها