صنعت ماهواره‌ای اسکاتلند به دنبال انقلاب در مدیریت بحران

0 512

فعالان صنعت ماهواره‌ای کشور اسکاتلند ادعا می‌کنند قادر هستند انقلابی در مدیریت بحران به وجود آورند که منجر به نجات جان‌های بسیاری شود. دکتر سیارا مک‌گرث (Ciara McGrath) از دانشگاه استراثکلاید (University of Strathclyde) با ارائه نتایج تحقیقاتش در مورد استفاده از ماهواره‌های مکعبی برای نظارت بر بلایای طبیعی می‌گوید اسکاتلند در خط مقدم توسعه ماهواره‌های مخصوص مدیریت بحران می‌باشد.

مک‌گرث با اشاره بر رشد سریع صنعت ماهواره‌ای اسکاتلند در 10 سال اخیر گفت: «در حال حاضر ماهواره‌ها مسیر مشخصی را در مدارهای اطراف زمین طی می‌کنند و سوخت زیادی برای تغییر این مسیر مورد نیاز است. اما حرکت دادن ماهواره‌های مکعبی ساده‌تر است و و این ماهواره‌ها در حال حاضر در گلاسکو بیشتر از هر شهر دیگر اروپا تولید می‌شوند.» وی تفاوت حرکت دادن ماهواره‌های مکعبی با ماهواره‌های بزرگتر را با تفاوت پهپادها و بوئینگ 747 مقایسه کرد.

در حال حاضر تنها ماهواره‌هایی که می‌توانند بلایای طبیعی را به صورت آنلاین پوشش دهند، ماهواره‌های بزرگ مدار GEO هستند که با زمین 36000 کیلومتر فاصله دارند. فعالان صنعت ماهواره‌ای اسکاتلند تلاش دارند تا با ماهواره‌های مکعبی این ظرفیت را در مدار LEO ایجاد کنند.

مک‌گرث می‌گوید: «ماهواره‌های مکعبی مانورپذیری ساده‌تری دارند و می‌توانند برای بررسی حوادث طبیعی همچون آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌ها به منظور تحت نظر گرفتن تحرکات و ارسال سریع داده به نهادهای مسئول مورد استفاده قرار گیرند.» به گفته وی هم‌اکنون 132 سازمان در فعالیت‌های فضاپایه در اسکاتلند فعالیت دارند؛ از جمله 83 شرکت بریتانیایی با در کلی 140 میلیون پوند.

سازمان فضایی بریتانیا (UK Space Agency) و سازمان هایلندز اند آیلندز (Highlands and Islands Enterprise) اسکاتلند سال گذشته اعلام کردند که بودجه ساخت اولین پایگاه فضایی بریتانیا در ساثدرلند اسکاتلند را تامین کرده‌اند و قرار است این پایگاه برای ارسال ماهواره‌های ساخت اسکاتلند به فضا در اوایل دهه 2020 آماده شود. از مهمترین فعالان فضایی اسکاتلند، می‌توان به شرکت ماهواره‌ساز کلاید اسپیس (Clyde Space) اشاره کرد که در زمینه ساخت ماهواره‌های کوچک فعال است و از دست‌اندرکاران اصلی ساخت اولین ماهواره این کشور با نام یوکیوب-1 (UKube-1) می‌باشد که در سال 2014 به فضا ارسال شد. کارشناسان فضایی اسکاتلند انتظار دارند ارزش صنعت فضایی این کشور تا سال 2030 به بیش از 4 میلیارد پوند برسد.

منبع heraldscotland
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12956
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها