احتمال خرابکاری آمریکا در پرتاب‌ ماهواره‌برهای ایران

0 1,055

در حالی که تقریبا یک هفته از انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد پرتاب ماهواره دوستی توسط رسانه‌های خارجی و داخلی می‌گذرد و هیچ‌یک از مقامات ایرانی تا کنون این اخبار را تایید و یا تکذیب نکرده بودند؛ روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، در مصاحبه با شبکه NBC شکست در پرتاب این ماهواره را تایید نمود. وی علاوه بر این یک فرضیه مهم را نیز مطرح کرد: احتمال خرابکاری آمریکا در ایجاد اختلال در این پرتاب.
ظریف با اشاره به مقاله‌ای که اخیرا در نیویورک تایمز منتشر شده گفت بررسی دلایل شکست بلافاصله بعد از پرتاب آغاز شده اما اکنون و پس از انتشار مقاله مذکور بررسی‌ها به صورت جزئی‌تر و با شدت بیشتری صورت خواهند گرفت. وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان با اطمینان از این موضوع صحبت کرد، آن را کاملا امکان‌پذیر دانست.
در مقاله منتشر شده در وبسایت نیویورک تایمز، ذکر شده که دولت ترامپ در راستای برنامه‌ای برای کاهش توان نظامی و انزوای اقتصاد ایران، پروژه‌ای سرّی را برای خرابکاری و ایجاد اختلال در موشک‌ها و ماهواره‌برهای ایرانی کلید زده است. این وبسایت برای اثبات حرف خود نرخ 67 درصدی پرتاب‌های ناموفق مداری ایران طی 11 سال گذشته را با نرخ متوسط جهانی که 5 درصد می‌باشد مقایسه کرده است. البته همانطور که همه می‌دانیم این پرتاب‌ها جنبه آزمایش داشته‌اند اما در استانداردهای جهانی پرتاب آزمایشی به پرتابی گفته می‌شود که محموله اصلی (در اینجا ماهواره) بر روی آن سوار نشده باشد و تنها خود ماهواره‌بر برای اطمینان از عملکرد مورد آزمایش قرار گرفته باشد. 
حتی با وجود مقالات منتشرشده توسط تحلیلگران آمریکایی در رد این نظریه، دولت آمریکا هنوز بر این موضوع پافشاری دارد که برنامه فضایی ایران در حقیقت پوشش برای توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای می‌باشد. مایک پمپئو (Mike Pompeo) وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این موضوع بلافاصله پس از دو پرتاب اخیر ایران، در اجلاس ورشو نیز بر ضرورت توقف آزمایش‌های موشکی ایران تاکید کرد.
در گزارش وبسایت نیویورک تایمز به برنامه‌ای که در دولت جورج دبلیو بوش (George W. Bush) برای تزریق قطعات خراب و مواد بی‌کیفیت به زنجیره تامین هوافضای ایران استارت خورده بود اشاره شد. این برنامه تا اوایل دولت اوباما نیز ادامه داشت تا اینکه پمپئو در زمان ریاست خود بر سازمان سیا (C.I.A.) آن را با برنامه‌ای دیگر جایگزین کرده بود. 
در هر حال موارد زیادی وجود دارد که باید بررسی شود تا دلایل اصلی شکست در دو پرتاب اخیر مشخص گردد. هرچند احتمال خرابکاری توسط آمریکا در پرتاب‌های ماهواره‌های ایران بعید نیست اما این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است ادعای فوق در اصل یک بلوف برای تضعیف روحیه فعالان فضایی ایران باشد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12434
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها