توافق نامه تهیه نقشه کاربری اراضی در سه استان نهایی شد

رییس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه‌وبودجه از امضای توافق‌نامه با پژوهشگاه فضایی برای تولید نقشه کاربری اراضی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به‌صورت آزمایشی خبر داد.

مهدی پندار گفت: «پس از بازدید آقای نوبخت از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی کشور، مذاکراتی درباره استفاده از ظرفیت‌های علمی و فضایی در برنامه‌های توسعه و به‌ویژه آمایش سرزمین انجام شد.»
وی افزود: «پس از برگزاری جلسه‌های کارشناسی، مقرر شد نقشه‌های ۱:۱۰۰.۰۰۰ کاربری اراضی با استفاده از فناوری سنجش‌ازدور تولید شود.»
رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین توضیح داد: «در فاز نخست، کاربری اراضی استان‌های منطقه ۴ آمایشی اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در مدت‌زمان ۸ ماهه تهیه می‌شود و بعدازآن بر اساس یک مدل مشخص، برای بقیه مناطق کشور تهیه می‌شود.»
وی ارزیابی میزان منابع سرزمینی در اختیار بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، آب، مسکن، منابع طبیعی و ارزیابی توان اکولوژیک را به‌عنوان یکی از مبانی آمایش سرزمین، شناسایی عوامل و روند تغییر کاربری اراضی، شناسایی مناطق زیست محیط شکننده و حساس، شناسایی کانون‌های گردوغبار، هدایت درست منابع سرزمینی برای کاهش روند تخریب سرزمین از کاربردهای این نقشه‌ها است.
پندار تأکید کرد: «همه مراحل این همکاری با مشارکت سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های اعلام‌شده منطقه ۴ آمایشی و دستگاه‌های اجرایی استانی انجام می‌شود. »