فاجعه فرهنگی در صنعت فضایی

0 732

محمد امین آهنگری: صنعت فضایی و دستاوردهای آن در حال تبدیل شدن به نمادی از غرور و افتخار ایرانی در زمینه‌های علمی است. اما فرهنگسازی غلط به دست مسئولین بی‌اطلاع که حاضر به مشورت یا کمک گرفتن از متخصصین ترویج فضا و یا حداقل مسئولین نهادهای رسمی مرتبط با صنعت فضایی نیستند از این ظرفیت عظیم فرهنگی برای افزایش غرور ملی، مضحکه‌ای می‌سازد که حتی تلاش متخصصان را هم بر باد می‌دهد. 

هنوز خاطره اشتباه صدا و سیما در نشان‌دادن اشتباهی میمون فضایی ایران و تبعات جبران ناپذیر آن فراموش نشده که در اقدامی دیگر، طراحان بیلبورد حاشیه‌ساز واقع در میدان ولیعصر فاجعه‌ای دیگر را برای این صنعت رقم زدند و در تصویر طراحی شده از شاتل آمریکایی که به علت عدم کارآمدی چندین سال پیش منسوخ شد، به عنوان نماد تلاش‌های ایرانیان در صنعت فضایی استفاده کردند. اشتباه بزرگی که به سادگی با پرسش از یک کارشناس ساده صنعت فضایی یا مشاوره با یک رسانه تخصصی در این حوزه قابل پیش‌گیری بود. 

جای بسی تعجب است که پس از ماجرای میمون خالدار فضایی در چندین سال پیش و از بین رفتن شیرینی دستاوردهای علمی ایران، هنوز مسئولین به فکر رفع اشکالات و توسعه فرهنگی برای حوزه ترویج صنعت فضا نیفتاده‌اند و حتی برخی آن را در برابر توسعه فناوری امری بی‌اهمیت می‌پندارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12127
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
5 سال قبل

آیا انفجار چند شاتل و کشته شدن چندین فضانورد که نهایتا باعث شد آمریکا مجبور شود شاتل را کنار بگذارد و به سایوز روسی وابسته شود نشان از ناکارآمدی نیست؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 سال قبل

شاتل آمریکایی که به علت عدم کارآمدی چندین سال پیش منسوخ شد!!!
استفاده از محصول یک کشور دیگر که جای دفاع ندارد ولی کارشناس شما چه کسی است که فکر می کند شاتل به خاطر ناکارامدی کنار گذاشته شده است!!!