کارگاه علمی آموزشی نخستین رادیو تلسکوپ بومی برگزار شد

0 681

کارگاه علمی آموزشی نجوم و تلسکوپ رادیویی با هدف شناسایی ویژگی های نخستین رادیوتلسکوپ بومی همزمان با هفته نجوم، توسط پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.

سامانه رادیو تلسکوپ بومی توسط متخصصان مرکز تحقیقات فضایی پژوهشگاه فضایی ایران اسفندماه سال ۹۷ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. این سامانه در جهت ترویج اهداف نجومی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و با راه‌اندازی آن، امکان ارائه خدمات آموزشی و سرویس‌های نجوم رادیویی به قشرهای مختلف از جمله جامعه دانشگاهی، به‌ویژه دانشجویان رشته فیزیک و نجوم و دانش‌آموزان و عموم افراد علاقه‌مند به نجوم فراهم شده است.

از این رو پژوهشگاه فضایی ایران کارگاه علمی آموزشی نجوم و تلسکوپ رادیویی را برای دانشجویانی از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و برخی اعضای انجمن نجوم ایران و سایر علاقه‌مندان به حوزه نجوم و کیهان‌شناسی برگزار کرد.

در این کارگاه علمی آموزشی که با حضور متخصصان و دانشجویان و علاقه‌مندان علم نجوم برگزار شد، صابر کرمی، کیهان‌شناس و مدیر پروژه سامانه رادیو تلسکوپ پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص علم نجوم و کیهان‌شناسی، به‌ویژه درباره مِهبانگ (Big Bang)و عصر تاریک و تابش زمینه کیهانی مطالبی ارائه کرد.

وی به ساختار و تحول ستارگان و کهکشان‌ها، نجوم رصدی و پارامترهای مهم مکان‌یابی برای ایجاد رصدخانه‌ها پرداخت. این کیهان‌شناس بر کاربرد رادیو تلسکوپ‌ها به‌عنوان تنها ابزار رصدی قابل استفاده برای مطالعه کیهان اولیه و ساختار و تحول عالم تاکید کرد.

در همین حال در راستای همکاری مرکز تحقیقات فضایی این پژوهشگاه با دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جهت کالیبراسیون سامانه رادیوتلسکوپ، دانشجویان این دانشکده، برای رصد اجرام کیهانی در طول موج رادیویی از سامانه رادیوتلسکوپ این مرکز استفاده کردند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13044
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها