بایدو به دنبال پایان سلطه جی پی اس
چین با سرمایهگذاری بزرگ در زمینههای هوا، فضا و پرتاب ماهوارههای مختلف، در حال تقویت شبکه بزرگ موقعیت سنجی بایدو (baidu) است شبکه ای که مشابه سامانه جی پی اس آمریکا عمل میکند و قصد دارد به سالها سلطه واشنگتن در این عرصه پایان دهد.
در تازهترین اقدام، چین قصد دارد برای توسعه شبکه موقعیتسنجی خود که میتواند در نهایت به تسلط یک جانبه جی پی اس آمریکا پایان دهد، ۹میلیارد دلار سرمایهگذاری کند پکن تصمیم گرفته است سامانه ناوبری خود را شکل دهد و به طور مستقل از آمریکا، حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد.
امروز کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان از سامانه جی پی اس آمریکا برای ناوبری و موقعیت سنجی در تلفنهای هوشمند و یا خودروها و حتی برای موشکهای هدایت شونده استفاده میکنند و ایجاد یک شبکه رقیب از سوی چین، برای پایان دادن به این وضعیت بسیار با اهمیت است.
چین و آمریکا همان طور که مقامهای واشنگتن بارها گفتهاند رقیب یکدیگر هستند اما آمریکا در این میان توانسته است پیشی بگیرد و سامانه موقعیتسنجی جهان را در اختیار خود بگیرد موضوعی که برای مقامهای چین قابل قبول نیست برای همین آنها سالها است به دنبال جایگزین هستند.
دومین اقتصاد بزرگ دنیا، سامانه ناوبری بایدو را تقریبا شکل داده و به کار انداخته است و در برخی از کشورهای همسایه نیز اکنون از آن استفاده میشود و دهها ماهواره نیز در این ارتباط به فضا پرتاب شده است.
فاز اول شکلدهی شبکه موقعیت سنجی چین از سال ۲۰۰۰میلادی شروع شد و تا سال ۲۰۰۹میلادی ادامه یافت پس از آن از سال ۲۰۱۰ تا سال جاری میلادی، فاز دوم به اجرا گذاشته شد بررسیها نشان میدهد طبق برنامه تعیین شده، فاز سوم تکمیلی سامانه موقعیت سنجی بایدو در سال ۲۰۲۰میلادی خواهد بود.
این کشور میخواهد بر اساس رهنمودهای شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین تا سال ۲۰۲۰میلادی این شبکه را در دسترس دنیا قرار دهد و فناوریهای نسل جدید را به کشورهای دیگر انتقال دهد.
سامانه بایدو در چین تقریبا جا افتاده است به طور کلی مردم این کشور در استفاده از آن احساس راحتی میکنند آمار هم نشان میدهد بیش از ۶میلیون و ۱۷۰هزار خودرو در سراسر چین همراه با ۳۵۰هزار دستگاه خودرو بخشهای مرسولات و پست و شرکتهای ارسال کننده اقلام و کالاها در این کشور، از این سامانه برای امور کاری بهره میگیرند.
همچنین بایدو توانسته است به سامانه اصلی موقعیت سنجی ۸۰هزار دستگاه اتوبوس، ۳۷۰فروشگاه و شماری از شرکتهای مسافری هوایی چین تبدیل شود.
چین بسیار امیدوار است این سامانه با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند تا کشورهای حوزه «راه ابریشم جدید» هم در آینده نزدیک بتوانند از آن استفاده کنند به همین منظور در حال پرتاب ماهوارههای بیشتری است.
در حال حاضر نزدیک به ۲۵ماهواره برای این سامانه موقعیتسنجی و ناوبری پرتاب شده است که آخرین مورد آن پرتاب دو ماهواره دوقلو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸بود انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰میلادی ۲۰ماهواره دیگر پرتاب شود و پس از آن بایدو به یک سامانه موقعیت نگاری و ناوبری جهانی تبدیل خواهد شد.
شو اینگ، از کارشناسان امور ناوبری و موقعیتنگاری چین بر این باور است که دیگر هیچ قدرتی جلودار چین در این عرصه نخواهد بود و این کشور به دستاوردهای قابل ملاحظهای در این زمینه علمی و فنی دست یافته است.
وی به ایرنا گفت چین توانسته است این شبکه را در سراسر کشور فعال کند و در این زمینه حتی از آمریکا هم پیشی گرفته است اما در فرای مرزهای چین هنوز کارهای زیادی هست که باید صورت گیرد.
او تاکید کرد چین برای اینکه باعث شود تا بخشهای مختلف کشور از جمله در عرصه نظامی از فناوریهای خارجی موقعیت نگاری مستقل شوند، این شبکه را ایجاد کرد و اکنون فانوسهای دریایی، بخشهای نظامی و حتی قایقها و کشتیهای ماهیگیری در کل منطقه آسیا و اقیانوس آرام میتوانند از علایم ارسالی شبکه بایدو چین استفاده کنند.
از سوی دیگر چین توانسته است این امکان را برای ۷۰درصد از قایقها و کشتیهای ماهیگیری در دریای جنوبی فراهم کند که از این سامانه استفاده کنند و اگر اتفاقی برای آنها رخ دهد فورا میتوان برای آنها کمک ارسال کرد.
امروز بیش از ۹۰درصد از بخشهای صنعتی در چین از این سامانه استفاده میکنند و چین با پرتاب ماهوارههای بیشتر در حال ارتقا دقت این سامانه موقعیت سنجی است و می خواهد یک شبکه ناوبری کلاس اول جهان را با بالاترین دقت در اختیار دنیا قرار دهد برخی کشورها هم به تدریج در حال استفاده از این سامانه در داخل هستند و خدمات بومی آن را در اختیار گرفته اند.
اکتشاف برای امور کشاورزی، صنایع، تحقیق و مطالعه درباره گونههای نادر جانوری، کمک رسانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی و حفاظت از محیط زیست حیوانی، از دیگر مزیتهای سامانه بایدو چین محسوب می شود.