سازمان فضایی ژاپن آماده همکاری با ناسا در برنامه ایستگاه مداری نزدیک ماه

0 466

دولت ژاپن آماده است تا در برنامه بین‌المللی برای ایجاد ایستگاه تحقیقاتی در مدار ماه با آمریکا همکاری کند. این تصمیم توسط کمیته اکتشافات فضایی دولت ژاپن گرفته شده است.
توکیو علاوه بر مشارکت در برنامه ایستگاه مداری ماه، آماده به‌کارگیری وسیله‌ای است که بتواند برای حمل انسان و بار به سطح قمر زمین از آن بهره گرفت و دولت ژاپن در نظر دارد  طی سال‌های دهه ۲۰۲۰ در زمینه فعالیت‌های سرنشین‌دار در سطح ماه با آمریکا همراه و شریک شود.
البته ظاهرا توکیو نمی‌خواهد میزان بودجه تخصیص یافته خود را برای طرح‌های فضایی افزایش دهد. این کشور در حال حاضر حدود ۴۰میلیارد ین(حدود ۳۵۲میلیون دلار) برای استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی صرف می‌کند. هزینه برنامه تحقیقات در ماه، آنطور که توسط کمیته دولتی پیش‌بینی شده، نباید از نظر کیفی از این میزان تجاوز کند.
گرچه نخستین شهروند ژاپن در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک گردشگر با ناو سایوز (Soyuz) به مجتمع مداری میر (Mir) سفر کرد اما از سال ۱۹۹۲ و در چارچوب یک همکاری مستمر تاکنون ۱۱ تبعه این کشور به عنوان متخصص و فضانوردان حرفه‌ای یا با کیهان‌پیماهای آمریکایی شاتل و یا به عنوان یکی از شرکای اصلی آمریکا در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی با سفینه‌های سایوز به مدار زمین سفر کرده‌اند.
آزمایشگاه فضایی کیبو (Kibo laboratory module) که توسط سازمان پژوهش‌های هوافضای ژاپن طراحی و ساخته شد و در سال ۲۰۰۸  به فضا پرتاب و به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل گردید، یکی از بزرگترین قطعات طراحی شده برای ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11755
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها