امنیت ملی بهانه‌ای برای ورود نهادهای دولتی به بازار ماهواره‌برهای کوچک

0 392

در حالی که ناسا در حال کار بر روی نسل بعدی ماهواره‌برها و کپسول‌های فضایی برای سفر به مریخ است دارپا(آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) که یک آژانس دولتی دیگر آمریکایی می‌باشد، در حال کار بر روی پروژه‌ای نظامی است که نام آن را xs-1 گذاشته. فرد کندی (fred kennedy) مدیر دفتر فناوری تاکتیکی دارپا(darpa) در نشست بین‌المللی پرتاب‌های فضایی شخصی و تجاری ۲۰۱۷ در ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) گفت:«هزینه‌ها و تاخیر‌های مکرر پرتاب ماهواره‌ها به خصوص ماهواره‌های نظامی ما را در بحران قرار داده و این مشکل خطری بزرگ برای امنیت ملی آمریکا است.»
وی افزود:«زمان و هزینه‌ زیاد پرتاب‌ها باعث می‌شود که دشمنان ما بتوانند پا‌به‌پای ما پیش آمده و وقتی به پایان پروژه‌های خود می‌رسیم می‌بینیم که رقیبان ما موفق شده‌اند نمونه کار ما را انجام بدهند.»
به گفته کندی در حال حاضر ماهواره‌های کوچک به اندازه کافی برای ماهواره‌برهای کوچک تولید نمی‌شود. کندی از ماهواره‌سازان خواست که شروع به تولید ماهواره‌هایی کوچک‌تر و ارزان‌تر کنند.
وی همچنین گفت:«قیمت بالا,پیچیدگی زیاد، نیاز به کارهای دستی  و آزمایش‌های متعدد باعث افزایش سرسام آور هزینه‌ها می‌شوند و این بحران را شدیدتر میکنند, علاوه بر آن ماهواره‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر، بسیار راحت‌تر جایگزین و تعمیر می‌شوند .همچنین ماهواره‌های کوچک‌تر قابلیت این را دارند که بدون نیاز به هزینه‌های بالای پرتاب ماهواره‌برهای بزرگ مثل فالکون-9 (falcon-9) و اطلس-۵(atlas-v) به مدار زمین برسند.»
کندی معتقد است که با این وجود برخی کارهای انجام شده توسط شرکت اسپیس‌ایکس(space-x) مثل ایجاد قابلیت پرتاب مجدد ماهواره‌بر‌ها و افزایش رقابت در هزینه‌های پرتاب بین اسپیس ایکس و اتحادیه پرتاب‌های فضایی (ULA) امید این را می‌دهد که این مشکل اندکی بهبود یابد.

چشم انداز امید

به گفته کندی برنامه دارپا برای حل این بحران، پروژه‌ای است که نام آن را (xs-1) نهاده‌اند. xs-1  ماهواره‌بری است که قادر به حمل ۱۳۶۰ کیلوگرم محموله به مدار زمین است که قرار است به وسیله موتور‌های ar-72 به مدار زمین فرستاده بشود. شرکت بوئینگ(boeing) قرار است اولین نمونه را تا سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب کند.
وی در آخر افزود:«در حال حاضر تمایل برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بین شرکت‌های خصوصی زیاد است و ما باید تا تنور داغ است بچسبانیم. البته با توجه به زیادشدن ماهواره‌ها و فضاپیماها در آینده نیاز به تشکیل کنسرسیومی بین دولت و شرکت‌های خصوصی برای قانون‌گذاری در مورد رفتار آن‌ها در فضا وجود دارد. ما می‌خواهیم در این صنعت اول باشیم و انتظار داریم که تا دو سال آینده این صنعت به سوددهی برسد.»

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11395
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها