1397/07/07

ساخت دماسنج روسی برای اندازه‌گیری دمای فضا

دانشمندان روسیه دماسنج صوتی گازی را برای اندازه‌گیری دمای بسیار پایین مانند قطب شمال و کره ماه ساختند تا با کمک آن بتوانند قابلیت کار تکنیک آلات فضایی را آزمایش کنند.
ساخت دماسنج روسی برای اندازه‌گیری دمای فضا

سرگی دونچنکو، رئیس پژوهشکده علمی تحقیقاتی فیزیک و اندازه‌گیری فنی- رادیوتکنیکی، در این خصوص گفت:« نوآوری دیگر ما، دماسنج گازی صوتی است که برای اندازه‌گیری دماهای بسیار پایین اهمیت زیادی دارد.»

وی افزود: «به‌عنوان‌مثال، سفینه فضایی روسیه به کره ماه پرواز می‌کند که دما در آنجا ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر است. ما چطور می‌توانیم بفهمیم که آیا ابزار آلات ما در چنین دمایی قادر به کار است یا خیر؟»

این نوع وسایل در محفظه‌های ویژه‌ای آزمایش می‌شوند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان صد در صد بگوید که آن‌ها در دمای مشابه فضایی آزمایش‌شده‌اند. اکنون پس از ساخت دماسنج فضایی با دقت بالا می‌توان دمای واقعی را تعیین کرد.

همچنین از این دماسنج می‌توان بر روی زمین نیز استفاده کرد. مکان‌هایی بر روی زمین وجود دارند که در آنجا سرما آهن را شکننده می‌کند.

منبع: فارس