فرازمینی‌ها با ابرنواختر به ما پیام می‌دهند!

1 1,484

محققان ادعا می‌کنند تمدن‌های بیگانه بسیار پیشرفته‌تر از تمدن ما می‌توانند از رویدادی مانند ابرنواختر که تمدن‌ها علاقه‌مند به مشاهده آن هستند برای ارسال پیام به ما استفاده کنند. آن‌ها از یک ابرنواختر تازه‌کشف‌شده به عنوان محلی برای آزمایش این ایده بهره می‌برند.

در جایی حوالی یکی از میلیون‌ها ستاره در کهکشان‌های موجود در کیهان، شاید سیاره‌ای باشد که از حیات پشتیبانی می‌کند و میزبان تمدنی بسیار شبیه به تمدن ماست. بنابراین آن‌ها باید تلاش کرده باشند تا نشانه‌های حیات را در جای دیگری جستجو کنند و سازمان‌هایی مانند جستجوی هوش فرازمینی (SETI) به دنبال این موضوع بوده‌اند.

ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، به‌ طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند. درخشندگی حاصل از این انفجار، ممکن است از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد.

شناسایی فرازمینی‌ها با ابرنواختر SN 2023ixf

اکنون گروهی از پژوهشگران متشکل از اعضای SETI و همچنین دانشگاه‌های برجسته ایالات متحده به ابرنواختر SN 2023ixf به عنوان فرصتی برای تمدن‌های بیگانه نگاه می‌کنند تا پیامی به ما بفرستند. این ابرنواختر در کهکشان فرفره (Pinwheel) قرار دارد و نزدیک‌ترین انفجار ستاره‌ای است که در دهه گذشته از زمین شاهد آن هستیم.

شناسایی فرازمینی‌ها با ابرنواختر
بیضی سیتی برای شناسایی فرازمینی‌ها با ابرنواختر

پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند یک بیضی در اطراف ابرنواختر علامت‌گذاری شود که هم فعالیت کیهانی و هم سیاره زمین ممکن است در آن قابل مشاهده باشند.

طبق برآورد پژوهشگران، ۱۰۰ ستاره در این منطقه وجود دارد که احتمالا سیاره‌های بالقوه قابل سکونت به دور آن‌ها می‌چرخند و تمدن‌های فرازمینی موجود در هر یک از آن‌ها می‌توانند پیامی را برای ما ارسال کنند.

پژوهشگران از دو تلسکوپ بزرگ آرایه تلسکوپ آلن (ATA) در کالیفرنیا و دیگری رصدخانه گرین بانک (Green Bank Observatory) در ویرجینیای غربی برای گوش دادن به سیگنال‌های بیرون آمده از بیضی SETI استفاده خواهد کرد.

از آنجایی که یک ابرنواختر می‌تواند برای ماه‌ها و سال‌ها بدرخشد، پژوهشگران پنجره‌ای وسیع برای نظارت بر هر سیگنال احتمالی دارند.

این گروه اطمینان چندانی به این ندارد که این کار واقعا به یک نتیجه مثبت منجر شود، اما با این وجود مایل است آن را امتحان کند. زیرا می‌تواند به عنوان یک میدان آزمایش برای رویدادهای کیهانی مشابه در آینده در بخش‌هایی از کهکشان‌ها عمل کند؛ جایی که حیات ممکن است واقعا وجود داشته باشد و بیگانگان مایل به ارسال سیگنالی مبنی بر وجود و حضور خود به ما باشند.

منو تو