ارتباط فضاپیمای ویجر ناسا با زمین برقرار شد

6 5,379

ناسا اعلام کرد فضاپیمای وویجر-۲ که ارتباطش با زمین قطع شده بود، مجددا با زمین ارتباط برقرار کرده است و به مسیر خود ادامه می‌دهد. فضاپیمای وویجر-۲ در حال حاضر حدود ۱۹.۹ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و در ۶مرداد پس از اینکه مجموعه‌ای از دستورات به طور تصادفی آنتن آن را دو درجه از زمین دور کرد، ارتباطش با زمین قطع شد.

این فضاپیما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در صورت بروز چنین مشکلاتی، چند بار در سال جهت خود را به طور خودکار بازنشانی کند، اما پنجره بعدی در اکتبر خواهد بود.

۱۳ مرداد آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا اعلام کرد شبکه فضای دوردست (DSN) ناسا در استرالیا قادر به ارسال فرمانی به فضای بین ستاره‌ای بوده که فضاپیما را تغییر جهت داده و آنتن آن را به سمت زمین هدایت می‌کند. کنترل‌کننده‌های ماموریت باید ۳۷ ساعت منتظر می‌ماندند تا بفهمند آیا این فرمان موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

سپس JPL اعلام کرد وویجر-۲ (Voyager-2) شروع به بازگرداندن داده‌های علمی و سنجش از دور کرده است که نشان می‌دهد به طور عادی کار می‌کند و در مسیر مورد انتظار خود باقی مانده است.

ماموریت وویجر و ارتباط با فرازمینی‌ها

وویجر-۲ یک کاوشگر فضایی بی‌سرنشین میان‌سیاره‌ای است که در ۲۰اوت۱۹۷۷ برای مطالعه سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان‌ستاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شد.

این کاوشگر ۷۲۲ کیلوگرمی گرچه ۱۶ روز پیش از همتای خود، وویجر-۱ به فضا پرتاب شد، اما به دلیل داشتن مسیر و سرعت متفاوت ۶ سال بیشتر زمان برد تا به فضای میان‌ستاره‌ای برسد. ویجر-۱ نیز عملیاتی است و در فاصله ۲۴ میلیارد کیلومتری از زمین حرکت می‌کند.

وویجر فرازمینی
صفحه طلایی وویجر

کاوشگرهای وویجر حاوی یک صفحه طلایی شامل نگاره‌ها و آواهایی هستند که برای نشان دادن گوناگونی زندگی و فرهنگ‌های زمینی برای موجودات هوشمند فضایی ساخته شده‌اند.

با توجه به اندازه بسیار کوچک این کاوشگرها و وسعت فضای میان ستاره‌ای، امکان برخورد تمدنی فرازمینی با آن‌ها بسیار اندک است. ادامه پخش امواج الکترومغناطیسی این کاوشگرها نیز در آینده‌ای نه چندان دور متوقف خواهد شد.

محتویات این صفحه‌ها توسط کمیته‌ای به ریاست کارل ساگان (Carl Sagan)، اخترشناس آمریکایی، انتخاب شدند. او و تیمش، ۱۱۶ نگاره و آواهای طبیعی شامل موج آب، آذرخش و حیوانات را گردآوری کردند. همچنین قطعه‌های موسیقی از فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون و عبارت سلام به ۵۶ زبان گوناگون و در این صفحه‌ها جای‌گذاری شده‌اند. متن پیام فارسی در صفحه طلایی وویجر چنین است: «درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها.»

منبع isna wikipedia wikipedia bigbangpage
مجید

بهترین خبرها از ویجرها ایشاللله بعدها بشنویم 🌹🌹

Javad

بیست میلیارد اونور تر هنوز ارتباطش قطع نشده 😑😑

ی سوال چرا تو آسانسور یا تونل گوشی آنتن نداره؟

ROOH
پاسخ به  Javad

به این دلیل که آسانسور توسط فلزات و دیوار محصور شده که مانع عبور امواج رادیویی است.

آخ جون
پاسخ به  Javad

امواج صوتی و تصویری در صورت نبودن مانع تقریبا تا ابد امتداد دارن
ولی اگر کوچکترین مانعی سد راه این امواج باشه یا تغییر جهت میدن و به مقصد نمیرسن یا متوقف میشن و به مقصد نمیرسن
به این دلیل داخل فضاهای بسته که هیچ راهی به بیرون ندارن اگر تکنولوژی انتقال امواج در اون محیط نصب نباشه اتصال برقرار نمیشه
تکنولوژی وای فا یا آنتن مرکزی صوتی یا آنتن های فیبر نوری و غیره
در فضا بعلت عدم وجود موانع صدا بصورت دائم در حال حرکت خواهد بود

حمید

ممنون از شیدا خانوم بابت مقاله خوبش

f saa

سلام
خوش به حال احساس کنندگان فضاهای غیر زمین، گردشگران آسمانها و سیارات، پویندگان کنجکاو هستی لایتناهی.
💌🌹🌷🌹🌷