جیمز وب دورترین و کم‌نورترین کهکشان را کشف کرد+عکس

12 16,965

تلسکوپ جیمز وب دورترین و کم‌نورترین کهکشان را کشف کرد. کهکشان مذکور با نام JD1 مانند ۱۳.۳ میلیارد سال پیش، زمانی که جهان تنها ۴ درصد از سن فعلی خود را داشته، رصد شده است؛ بنابراین شناسایی آن یک کشف قابل توجه برای درک تکامل جهان در سال‌های اولیه پس از بیگ بنگ به شمار می‌آید.

جهان حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش با یک انفجار بزرگ به وجود آمده و مدت‌ها پس از آن شروع به انبساط کرده است. کیهان به تدریج سرد می‌شود و بستری برای تشکیل اتم‌های هیدروژن ایجاد می‌کند. جهان اولیه یک دوره کاملا تاریک را پس از بیگ بنگ تجربه کرده است که به عنوان «عصر تاریک کیهانی» شناخته می‌شود.

این دوره‌ تقریبا یک میلیارد ساله فاقد منابع نور بوده است و در طول این مدت، جهان در مهی از هیدروژن خنثی که نور اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را به دام انداخته بود، قرار داشت. تقریبا یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ، این مه به طور مرموزی شروع به از بین رفتن کرد.

چرا رصد کهکشان‌های دور مهم است؟

این اتفاق، دوره‌ای از یونیزه شدن (Ionization) را رقم زد که منجر به تشکیل اولین ستارگان و کهکشان‌ها شد. حال یکی از اهداف مهم در نجوم، درک نسل اول کهکشان‌ها است که در این دوره از تاریخ اولیه کیهان شروع به پراکندگی کردند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) آمریکا معتقدند کهکشان‌هایی مانند JD1 نماینده کهکشان‌هایی هستند که فرآیند یونیزه شدن مجدد را انجام داده‌اند و به نور فرابنفش اجازه داده‌اند بدون مانع در بافت فضا زمان حرکت کند.

کهکشان‌ دور
کهکشان JD1، دورترین و کم‌نورترین کهکشان

JD1 در پشت خوشه کهکشانی درخشان و بزرگ آبل-۲۷۴۴ (Abell-2744)، واقع شده است و جیمز وب با پدیده همگرایی گرانشی توانست این کهکشان کم‌نور را ببیند. همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور، در مسیرش تا رصدگر از کنار جسم پرجرم دیگری مانند یک خوشه کهکشانی بگذرد و مسیرش خمیده شود. کشش گرانشی این خوشه کهکشانی باعث شد که JD1 بزرگ‌تر و ۱۳ برابر درخشان‌تر از آنچه واقعا هست، به نظر برسد.

تلسکوپ جیمز وب برای به دست آوردن طیف نور فروسرخ این کهکشان از ابزار طیف‌نگار فروسرخ نزدیک خود بهره گرفت. این داده‌ها بسیاری از جزئیات کلیدی را در مورد این کهکشان دور مانند تعداد ستارگان و میزان غبار و عناصر سنگین آن فاش کردند.

منبع isna mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73874
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
8 ماه قبل

یه سوال دارم یک کهکشان چطوری شکل میگیره اگر باید مرکزش سیاه چاله باشه پس باید بدونیم چطوری یک سیاه چاله شکل میگیره اگر سیاه چاله از انفجار ستاره به وجود میاد پس باید ببینیم عمر یک ستاره چقدر هست هر جور حساب میکنم نظریه بیگ بنگ چرته

حمیدی
حمیدی
8 ماه قبل

با احترام اهل علم و دانش پژوهان گرامی به نظر بنده با توجه به فاصله ما از دورترین کهکشان ها ؛ تصاویری که ما از آنها میگیریم و می بینم مربوطه به گذشته است و وسعت جهان خلقت بسیار وسیع تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم دید ما محدود و مادی است باید تصور خود را به سمت بی منتها و بی نهایت و جاودانگی آخرت سوق دهیم تا تصور بهتری از عظمت خلقت و جهان هستی و خالق مهربان آن داشته باشیم

جهان
جهان
9 ماه قبل

شاید جهان خیلی بزرگ نباشه همش تو یه محیط کوچک ما خیلی کوچیکیم

متین
متین
10 ماه قبل

آقا لطفاً نظرات یکدیگر را به سُخره نگیرید. چونکه هر کس به اندازه درک خود در باره وسعت، عظمت و شکل جهان هستی و کائنات ارائه نظر می کند و با معلومات علمی خویش به تجزیه و تحلیل می پردازد. هر کی علمش بیش، شناختش بیش و نسبت به دیگران کاملتر…!؟ با تشکر؛ متین از تبریز.

کمال
کمال
10 ماه قبل

من کاملا مطمئن هستم که این کهکشان با این صرف قاطع نمیتونه دورترین کهکشان باشه چون اولا سرعت انبساط کیهان از سرعت نور بیشتر هستش و اصلا امکان رصد نورشون برای ما نیست دوما با امکانات و تجهیزات قوی تر شاهد موارد دورتر خواهیم بود و … !

داش احمد
داش احمد
9 ماه قبل
پاسخ به  کمال

سرعت انبساط کیهان از سرعت نور بیشتره؟🤔 واقعا که به نادانی خودم پی بردم…. فک میکردم سرعت نور بیشترین سرعتیه که بشر کشف کرده… اینطوری باشه که اصلن نورشون به ما نمیرسه… پس این انتقال به سرخ چی میشه؟

احمد
احمد
10 ماه قبل

بنظر من دنیای ما ماتریکس گونه هست ،ته کائنات اخر نداره

علی
علی
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مگر بیگ بنگ و انفجار بصورت قیف بوده که اینگونه ترسیم کردید؟!! . یادرهمه جهت ها..
نظریه بیگ بنگ مسخره است.
جهان در قوسی عظیم از سمتی به سمت دیگر درحال زایش و پیدایش است
این از (آسمان اول)…

حسین باغی
حسین باغی
10 ماه قبل
پاسخ به  علی

این تصویر بر اساس اخرین اطلاعات بشر و نظریه بیگ بنگ هست فعلا اطلاعات بشر این هست ولی در اینده ……..

اسی
اسی
10 ماه قبل
پاسخ به  حسین باغی

بگفته علی انفجار بیگ بنگ باید در تمام جهات باشد. مگر موانعی در جهات دیگر باشد.

داش احمد
داش احمد
9 ماه قبل
پاسخ به  علی

مگه چند تا آسمونه؟

علی
علی
1 ماه قبل
پاسخ به  داش احمد

آسمان دوم. ناریکی وظلمات است. برزخ بین اول ودوم پر نوربخاطر ازدحام ستارگان جوان….