تصاویر شگفت‌انگیز جیمز وب از بزرگ‌ترین قمر زحل را ببینید

0 3,382

تلسکوپ جیمز‌ وب تصاویری خارق‌العاده از تیتان (Titan)، بزرگ‌ترین قمر زحل، ثبت کرد. در تصاویری که تاکنون از تیتان به ثبت رسیده، رنگ‌های آبی مایل به سبز آن یادآور زمین و دریاهای متلاطم و ابرهای آن است؛ هرچند واقعیت این بوده که آنچه شبیه ابرها، دریاها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از دور در تیتان دیده می‌شود، گازهای متان و اتان است.

جو تیتان مملو از مه غلیظ است؛ به‌ گونه‌ای که نور مرئی را که از سطح آن منعکس می‌شود، پنهان می‌کند. جو این قمر زحل دارای ابرهای متان و طوفان‌های متعدد بوده و می‌تواند اطلاعاتی در مورد گذشته و آینده آن بدهد.

در همین رابطه بخوانید: به صدای تصاویر تلسکوپ جیمز وب گوش کنید!

تصویر جیمز وب از تیتان

ابرهای تیتان، پیش‌بینی‌هایی در مورد آب‌ و هوای این جرم آسمانی ارائه می‌کند. تصاویر توسط دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) گرفته شده است که نور مادون قرمز را تشخیص می‌دهد.

تیتان؛ قمری شبیه سیاره‌ها!

تیتان در فاصله ۱.۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌ و دارای متراکم‌ترین اتمسفر در منظومه شمسی است که شواهد پایدار از مایعات سطحی نیز در آن یافت شده‌ است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد؛ به طوری که یک روز آن در حدود ۱۶ روز زمین است.

تیتان قمر
تصویر جیمز وب از تیتان

این قمر با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست، ولی می‌توان آن را با استفاده از تلسکوپ‌های آماتور یا حتی برخی دوربین‌های دوچشمی قوی مشاهده کرد. تیتان تنها قمری بوده که دارای هواکره غلیظ است و تنها جرمی غیر از زمین محسوب می‌شود که منابع اثبات‌شده سطحی مایعات دارد. این جرم غالبا قمری با مشخصات سیاره خوانده می‌شود و دومین قمر بزرگ در منظومه خورشیدی به شمار می‌آید.

منبع digiato wikipedia