کشف ساختار کهکشانی غول‌پیکر در منطقه‌ای مرموز پشت راه شیری

ستاره‌شناسان یک ساختار فراکهکشانی غول‌پیکر را یافته‌اند که در پشت کهکشان راه شیری پنهان شده است. کشف این ساختار که به نظر می‌رسد یک خوشه کهکشانی عظیم باشد، به پر کردن شکاف اطلاعاتی در مورد این منطقه مرموز از کیهان که به عنوان «منطقه اجتناب» (ZOA سرواژه Zone Of Avoidance) شناخته می‌شود، کمک می‌کند. هیچ کس تا به حال نمی‌داند که در این منطقه که ۱۰ تا ۲۰ درصد از آسمان را پوشانده است، چه چیزی وجود دارد.

منطقه اجتناب، اجازه مشاهد‌ه‌های نوری واضح از منابع خارج از کهکشان را در پشت کهکشان راه شیری نمی‌دهد. پژوهشگران دلیل این امر را انهدام انتشار نوری این اجرام توصیف می‌کنند که نشان می‌دهد بیشتر ساختارهای فرازمینی در ZOA، پنهان یا غیر قابل مشاهده هستند.

منطقه مرموز اجتناب

پژوهشگران با توجه به این موضوع، در مطالعه جدید خود تصمیم گرفتند مشاهده‌های خود را با استفاده از طول موج‌های نزدیک به فروسرخ (NIR) انجام دهند. آن‌ها استدلال می‌کنند که NIR می‌تواند منبعی برای یافته‌های نجومی از جمله کشف کهکشان‌های جدید باشد و به تکمیل تصویر ساختار عظیم در این منطقه که کم کاوش شده است، کمک کند.

در همین رابطه بخوانید: رصد بزرگ‌ترین کهکشان کشف‌شده تاکنون

منطقه اجتناب
کهکشان راه شیری

دانیلا گالدیانو (Daniela Galdeano)، ستاره‌شناس دانشگاه ملی سن خوان (National University of San Juan) آرژانتین، می‌گوید: «ما یک خوشه کهکشانی جدید موسوم به VVVGCl-B J۱۸۱۴۳۵-۳۸۱۴۳۲ در پشت برآمدگی کهکشان راه شیری یافتیم که به تکمیل تصویر ساختار مقیاس بزرگ در این ناحیه هنوز کوچک کاوش‌شده از آسمان کمک می‌کند.» گالدیانو و همکارانش با استفاده از تلسکوپ ویستا (VISTA) آژانس فضایی اروپا (ESA) توانستند این خوشه جدید را در منطقه اجتناب بیابند.

موفقیت رصد با VISTA به این واقعیت مربوط می‌شود که طول موج‌های طولانی‌تر نور مانند امواج فروسرخ می‌توانند از نوار مه مانند راه شیری عبور کنند و به تلسکوپ‌های روی زمین برسند. در مقابل، صفحه کهکشانی راه شیری عملا تمام نور مرئی در این منطقه را مسدود می‌کند.