ماهواره‌های شناسایی آمریکا به زمین نزدیک‌تر می‌شوند

1 4,326

کارشناسان آمریکایی می‌گویند شاهد روند رو به رشدی در تمایل آژانس‌های امنیت ملی این کشور به ماموریت‌های فضایی در مدار بسیار کم ارتفاع هستند. به عقیده آن‌ها، ماهواره‌ها در چنین ارتفاع‌هایی نیروی هوایی ایالات متحده و سایر ارگان‌های مشابه را قادر می‌سازند تا به رصد زمین از ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری کره خاکی برای هر دو مقاصد نظامی و غیرنظامی بپردازند.

برد توزلی (Brad Tousley)، از شرکت آمریکایی RI&S (سرواژه Raytheon Intelligence and Space)، ضمن توضیح در رابطه با این موضوع به پرتاب ماهواره‌ مکعبی کوچکی موسوم به AMS اشاره می‌کند که ۲۵مه (۴خرداد) سال جاری میلادی به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس روانه مدار زمین شد و ابتدا در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

این ماهواره سپس با کمک سامانه پیشران الکتریکی خود به سمت زمین حرکت کرد تا در کم‌ترین ارتفاع ممکن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری زمین مستقر شود. هدف ماموریت AMS آزمایش قابلیت ماهواره‌های کوچک برای انجام مانور و سایر عملیات‌ها در مدارهای بسیار پایین زمین است که در آن ماهواره‌ها باید با کشش اتمسفر مقابله کنند. با انواع مدارهای ماهواره‌ای آشنا شوید.

توزلی می‌گوید: «هنگامی که ماهواره در مدار بسیار پایین زمین فعالیت می‌کند، میزان کشش افزایش می‌یابد. بنابراین تا زمانی که سامانه پیشران و نرم‌افزار پرواز آن را به درستی کنترل نکنید، ممکن است ماهواره به سرعت از مدار خارج شود. در نتیجه موضوع مهم این است که نشان دهیم امکان فعالیت ماهواره در مدت زمان طولانی وجود داشته و طی آن نیز می‌توان تغییرات مورد نیاز در ارتفاع ماهواره را انجام داد.»

ماهواره مکعبی مدار لئو پایینی زمین
نمای ماهواره AMS

مشخصات ماهواره AMS

AMS دارای ابعاد 6U بوده که شرکت آمریکایی بلو کنیون (Blue Canyon Technologies) و موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) ایالات متحده آن را ساخته‌اند. گفتنی است RI&S در سال ۲۰۲۰ بلو کنیون را خریداری کرد. بنابر اظهارات توزلی، AMS اولین ماهواره شرکت بلو کنیون است که در مدار بسیار کم ارتفاع برای یک ماموریت طولانی مدت در حدود چندین ماه به پرواز درمی‌آید.

AMS که مجهز به پیشران الکتریکی Enpulsion NANO AR3 است، یک پرتوافکن لیزری (Laser Beacon) و چند محموله سنجش از دور را با خود حمل می‌کند. توزلی می‌گوید: «برای مثال جهت مطالعه دقیق یونوسفر جو زمین لازم است ماهواره‌ها به مدارهایی با ارتفاع بسیار کم فرستاده شوند.» از این رو موفقیت در چنین ماموریت‌هایی حائز اهمیت هستند.

منبع spacenews space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67629
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

این آمریکا هم همش میخواد بگه من قویتر و بهترم.
هیچی نیستین و به قول امام خمینی هیچ غلطی نمی توانید بکنید