کشف مدارگرد اروپا در مریخ چیست؛ دریاچه زیرزمینی یا صفحه آتشفشانی؟

داده‌های جدید مدارگرد مریخی مارس اکسپرس (Mars Express) آژانس فضایی اروپا (ESA) با داده‌های قبلی آن که حضور دریاچه‌ای در زیر قطب جنوب مریخ را نشان می‌داد، در تناقض بوده و مدارگرد مذکور احتمالا داده‌هایی از سنگ‌های آتشفشانی ثبت کرده است!

طبق مطالعه دانشمندان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس (University of Texas Institute for Geophysics) آمریکا برای اینکه آب در این عمق و نزدیکی سطح زمین وجود داشته باشد، نیاز به محیطی نمکی و منبع گرمایی بزرگ و محلی است، اما مشخص شد که این منطقه چنین شرایطی را ندارد. علاوه بر این با توجه به اطلاعات جدید، حضور آب در اعماق قطب جنوب مریخ منطقی به نظر نمی‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: انسان‌های ساکن مریخ به موجودات دیگری تبدیل می‌شوند!

این مدارگرد با ابزار مارسیس (MARSIS) از امواج رادیویی استفاده می‌کند و ساختار داخلی مریخ و یونوسفر (Ionosphere) آن را که بالاترین لایه اتمسفر است، مورد بررسی قرار می‌دهد. محققان یک صفحه یخی فرضی به عمق ۱/۶ کیلومتر را در نقشه رادیویی کل مریخ قرار دادند و توانستند شباهت‌ها و تفاوت‌های این مدل جدید را با واقعیت مریخ مقایسه کنند.

در نهایت مشخص شد که این سیگنال‌های دریافتی مشابه صفحه‌های آتشفشانی مریخ است و احتمالا به گدازه‌های آهنی یا املاح معدنی کف رودخانه‌های خشک‌شده تعلق دارد و آبی در جریان نیست. حالا منجمان با دانستن نوع ترکیب خاک مریخ می‌توانند مدلی از چگونگی تشکیل این خاک‌ها به‌ دست آورند.

منبع digiato wikipedia