بوستر حامل فضایی اسپیس‌ایکس با ماه برخورد می‌کند!

3 375

بوستر حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-۹) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اکنون در مسیری قرار دارد که طبق پیش‌بینی‌ها در ۴مارس (۱۳اسفند) با سرعت ۲/۵۸ کیلومتر بر ثانیه به سطح ماه برخورد می‌کند. در صورت چنین اتفاقی، این اولین باری خواهد بود که بخشی از یک فضاپیما به‌طور ناخواسته با سطح ماه برخورد دارد.

بوستر حامل مذکور از سال ۲۰۱۵ که رصدخانه آب‌وهوای اعماق فضا (Deep Space Climate Observatory) ناسا را با خود به فضا برد، در مداری نامنظم درحال گردش است. پس از آنکه حامل فضایی، رصدخانه مذکور را به مدار مورد نظر رساند تا سفر خود را به سمت نقطه لاگرانژی خورشید-زمین آغاز کند، مرحله دوم آن در فضا شناور شد. ارتفاع حامل به اندازه‌ای بود که سوخت کافی برای بازگشت به جو زمین نداشت و انرژی آن نیز برای فرار از جاذبه منظومه زمین-ماه کفایت نمی‌کرد.

در همین رابطه بخوانید: احتمال برخورد سیارک بنو با زمین چقدر است؟

بیل گری (Bill Gray)، برنامه‌نویس نرم‌افزار پراجکت پلوتو (Project Pluto) که برای ردیابی اجرام نزدیک به زمین به‌کار می‌رود، فراخوانی برای ستاره‌شناسان جهت انجام رصدهای بیشتر روی این حامل داد. با داده‌های به‌دست آمده، او باور دارد که بوستر فالکون-۹ ممکن است به نزدیک بخش استوای نیمه پنهان ماه برخورد کند. البته پیش‌بینی دقیق اثر فشار نور خورشید بر مسیر حامل و تغییر اندک مدار آن دشوار است.

اگر این پیش‌بینی درست باشد، ماهواره‌هایی که در حال حاضر به دور ماه می‌چرخند از جمله مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) ناسا و فضاپیمای چاندرایان-۲ (Chandrayaan-2) سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) این امکان را خواهند داشت تا اطلاعاتی را در مورد دهانه برخوردی ایجاد شده و همچنین تاثیر برخورد حامل بر ماه جمع‌آوری کنند.

منبع isna mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63961
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
سینا
2 سال قبل

برخورد قطعیه؟؟

میرهادی
میرهادی
2 سال قبل

همینمون مونده بود که به ماه هم ضرر بزنیم که با لیاقتی مسولان خواهد شد