ماموریت ناسا برای بررسی یک سیارک کوچک

ناسا قصد دارد طی ماموریتی به نام NEA Scout (سرواژه Near-Earth Asteroid Scout) یک ماهواره مکعبی برای بررسی سیارک 2020GE به فضا بفرستند. 2020GE دارای قطری کمتر از ۱۸ متر بوده و کوچک‌ترین سیارکی خواهد بود که توسط یک ماموریت فضایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پروژه مذکور که در قالب برنامه آرتمیس-۱ (Artemis-1) صورت می‌پذیرد، نخستین ماموریت فضای عمیقی است که ناسا طی آن از بادبان‌های خورشیدی استفاده خواهد کرد. ناسا طی برنامه آرتمیس در نظر دارد انسان از جمله اولین زن را به ماه بازگرداند.

در همین رابطه بخوانید: ناسا برای اولین بار موفق به جمع‌آوری نمونه از یک سیارک شد+فیلم

ناسا قصد دارد در این ماموریت ساختار سیارک مذکور را بررسی کند و بفهمد که این سیارک یک تکه سنگ یکپارچه است یا از تجمع چندین سنگ فضایی کوچک‌تر ساخته شده است. جولی کاستیلو روگز (Julie Castillo Rogez)، از محققین پروژه، می‌گوید: «اگرچه سیارک‌های بزرگ بیشترین نگرانی را دارند، اما اجرامی مانند 2020GE بسیار رایج‌تر بوده و علی‌رغم اندازه کوچک‌ترشان می‌توانند برای سیاره ما خطرآفرین باشند.» مثلا شهاب چلیابینسک (Chelyabinsk) توسط سیارکی کوچک به‌ قطر حدود ۲۰ متر ایجاد شد. این شهاب‌سنگ بیش از ۱۶۰۰ نفر را مجروح کرد و با موج ضربه‌ای آن پنجره‌های سراسر شهر چلیابینسک روسیه شکست.

آرتمیس
طرحی از فضاپیمای اوریون (Orion)

ماموریت آرتمیس-۱ احتمالا در بهار ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد و تا اواخر سال ۲۰۲۳ به سیارک مذکور می‌رسد. در اولین ماموریت آرتمیس، کپسول اوریون (Orion) به‌همراه یک آدمک مجهز به حسگر و همچنین شبیه‌سازهای اندام‌ها و استخوان‌های بدن انسان، برای مطالعه اثر شتاب، تابش و ارتعاش در طول سفر فضایی، به مدار ماه فرستاده می‌شود. ماموریت آرتمیس برنامه بین‌المللی بازگشت انسان به ماه به‌رهبری ناسا است که طی آن انسان ازجمله اولین زن به ماه اعزام می‌شوند. هدف از این ماموریت، حضور دائم انسان و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

منبع digiato espash nasa