ثبت لحظه انفجار یک ابرغول سرخ برای نخستین بار+فیلم

دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند یک ابرغول سرخ را درست پیش از مرگ و هنگامی‌که با یک انفجار ابرنواختری به‌پایان عمر خود رسید، رصد کنند. محققان این موفقیت را پیشرفت در درک خود از فعالیت‌های ستارگان بزرگ در چند لحظه قبل از مرگ عنوان کردند.

پیش‌ازاین، محققان براین‌باور بودند که ستاره‌های ابرغول سرخ که پرحجم‌ترین ستارگان کیهان هستند، بی‌سروصدا می‌میرند و برای مدتی قبل‌از تبدیل شدن به ابرنواختر محو می‌شوند، اما اکنون معتقدند تابش درخشان مشاهده‌شده از این ابرغول سرخ را سال قبل از مرگش رصد کرده‌اند. تابش مذکور نشان می‌دهد که تغییرات قابل‌توجهی در ساختار داخلی آن وجود داشته که باعث بیرون راندن شدید گاز در لحظاتی قبل از فروپاشی آن شده است.

در همین رابطه بخوانید: واضح‌ترین شبیه‌سازی سه‌بعدی شکل‌گیری ستاره

رافائلا مارگوتی (Raffaella Margutti)، نویسنده‌ ارشد این مطالعه و اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا برکلی (University of California, Berkeley) آمریکا، می‌گوید: «رصد این پدیده همانند تماشای یک بمب ساعتی است. ما هرگز چنین فعالیت خشونت‌آمیزی را در یک ستاره‌ ابرغول سرخ درحال مرگ تایید نکرده‌ایم؛ جایی‌که می‌بینیم چنین گسیل شدیدی از نور ایجاد شده، سپس فرو می‌ریزد و بقایای آن تابه‌امروز می‌سوزد.»

ستاره
انفجار ابرنواختری SN 2020tlf در کهکشان NGC 5731

این ابرغول سرخ بانام SN 2020tlf در کهکشان NGC 5731 در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن ۱۰ برابر خورشید است. SN 2020tlf را اولین بار موسسه نجوم دانشگاه هاوایی (Pan-STARRS) آمریکا در سال ۲۰۲۰ شناسایی کرد. محققان دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) و دانشگاه کالیفرنیا (University of California) آمریکا با مطالعه این ستاره در ۱۳۰ روز آخر عمرش، نتایج یافته‌های جدید خود را منتشر کردند.

منبع irna digikala