واضح‌ترین شبیه‌سازی سه‌بعدی شکل‌گیری ستاره

اخترفیزیکدانان با کمک چارچوب محاسباتی موسوم به استارفورج (STARFORGE) اولین شبیه‌سازی سه‌بعدی با وضوح بالا تشکیل ستارگان در محیط‌های گازی را ایجاد کرده‌اند. دانشمندان دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) آمریکا با استفاده از این چارچوب برای علاقه‌مندان به علم اخترشناسی فرصتی را فراهم کردند تا سوسو زدن ستاره‌ها را در یک ابر گاز رنگی و در فضای سه‌بعدی مشاهده کنند. این شبیه‌سازی اولین نمونه در نوع خود است که همزمان با تکامل و پویایی مدل‌سازی می‌شود و نشان می‌دهد توده‌ای از گاز به‌اندازه ده‌ها تا میلیون‌ها برابر جرم خورشید در کهکشان‌ها شناور هستند. همچنین چارچوب محاسباتی استارفورج ستارگان را به‌طور همزمان بررسی و از آن‌ها برای تعیین و شبیه‌سازی نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر استفاده می‌کند.

مایکل گرویدیچ (Michael Grudić)، از محققان مطالعه انجام‌شده در این زمینه، می‌گوید: «چارچوب محاسباتی استارفورج یک جهش کوانتومی در فناوری است؛ چرا که سایر مدل‌ها فقط قادر به شبیه‌سازی یک لکه کوچک از ابر در محل تشکیل ستارگان بوده‌اند، اما ما قادر به شبیه‌سازی کل ابر با وضوح بالا شدیم.» محققان در انتها افزودند با درک بهتر نحوه تشکیل ستارگان می‌توان شکل‌گیری کهکشان‌ها را نیز درک کرد و درنهایت به فهم بهتری از این موضوع رسید که جهان از چه چیزی ساخته شده است.