چین یک ماهواره سنجشی SAR به فضا پرتاب کرد

0 172

چین یک ماهواره سنجشی مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) روانه فضا کرد. این عملیات روز دوشنبه ۲۲نوامبر (۱آذر) ساعت ۲۳:۴۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) واقع در شمال غربی چین انجام شد و طی آن دومین ماهواره گائوفن-۳ (Gaofen-3) در مدار قرار گرفت. ماهواره اول سال ۲۰۱۶ توسط همین ماهواره‌بر به مدار لئو تزریق شده بود.

ماهواره‌های SAR در مقایسه با ماهواره‌های اپتیکال (نوری)، امکان تصویربرداری در همه نوع شرایط آب‌و‌هوایی و در همه ساعات شبانه‌روز را دارند؛ امری که خدمات‌رسانی از طریق آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای اپراتورها تبدیل کرده است. ماهواره‌های گائوفن-۳ همچنین مجهز به سامانه انتقال داده بوده و از ژیروسکوپ‌های کنترل لحظه‌ای (CMG) برای جهت‌یابی در فضا استفاده می‌کنند.

این ماهواره‌ها با وزنی در حدود ۳ تن و عمر طراحی ۸ سال، از باس ماهواره‌ای CS-L3000B بهره می‌برند. ماهواره‌های گائوفن-۳ در باند C فعالیت کرده و آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) آن‌ها را ساخته است. ماهواره‌های مذکور بخشی از برنامه برنامه دولتی موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) به‌شمار می‌روند و در فاصله حدودا ۷۳۰ کیلومتری زمین مستقر هستند.

ماهواره
نمای ماهواره‌های گائوفن-۳

لانگ مارچ-۴سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده و آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. طول کلی لانگ مارچ-۴سی ۴۵.۸ متر، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۲۵۰ تن، قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ را دارد.

لانگ مارچ-۴سی اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد و تاکنون ۳۷ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۲ مورد از آن‌ها ناموفق بوده است. این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها