رژیم صهیونیستی به دنبال پروژه ماهواره‌ای روسی در اوکراین

0 970

سیروس برزو: شرکت اسپیسکام رژیم صهیونیستی، اپراتور ارتباطات ماهواره‌ای آموس (AMOS) که توسط صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی (Israel Aerospace Industries-IAI) ، به‌وجود آمده مذاکراتی را با آژانس فضایی اوکراین (SSAU State Space Agency of Ukraine)  برای ایجاد پروژه سیستم ارتباطی ماهواره‌ای ملی اوکراین (UNSCS Ukrainian national satellite communications system)  آغاز کرده است.
بر اساس خبر های منتشره،  این مذاکرات در پایان ماه فوریه، گفت‌وگو در مورد وضعیت پروژه بین پاول دتیارنکو (Pavlo Dehtiarenko)، رئیس آژانس فضایی اوکراین،  و دیوید پولاک (David Pollack)، مدیر عامل شرکت اسپیسکام ، در کیف برای مشارکت در مورد سامانه ماهواره لیبید (Lybid) اوکراین صورت گرفته است.

بنا به گزارش مطبوعاتی منتشر شده بعد از ملاقات این دو نفر، نمایندگان رژیم صهیونیستی علاقه مندی خود به همکاری و مشارکت در سامانه ماهواره‌ای لیبید (Lybid)  اوکراین و همکاری فعال‌تر با استفاده از آن به صورت مشترک را اعلام کردند.
در این نشست، به تجربه مثبت همکاری بین اسپیسکام  و شرکت دولتی اوکرکاسموس(Ukrkosmos) در مورد اجاره ماهواره AMOS 7  برای پروژه تلویزیونی استرانا( Strana TV) اشاره شد.
کانادا و روسیه برای ساخت و پرتاب ماهواره لیبید (Lybid) مشارکت دارند. این سامانه ماهواره‌ای باید در یک مدار ژئواستاتیک در سه جهت اروپا، غرب آفریقا و هند فعالیت کند و قادر به انتقال تا ۹۰۰ایستگاه تلویزیونی باشد.
قرارداد ایجاد سامانه ماهواره‌ای در دسامبر ۲۰۰۹ توسط آژانس فضایی اوکراین و شرکت کانادایی مک دونالد دتویلر (Canada’s MacDonald Dettwiler and Associates -MDA)، کانادا امضا شد. بر اساس این قرارداد وامی به ارزش ۲۵۴.۶ میلیون دلار از سوی موسسه توسعه صادرات کانادا (EDC) به این برنامه اختصاص یافت و شرکت رشتنف (Russia’s Information Satellite Systems – Reshetnev Company) کار طراحی و ساخت آن را به عهده گرفت. در تابستان ۲۰۱۴ اعلام شد با نظارت پیمانکار کانادایی توسعه و ساخت ماهواره در روسیه پیش رفته است. اما بعد مشخص شد که مشکلات سیاسی پیش آمده در کریمه همچنین عدم پیشرفت در زیرساخت‌های زمینی کار را به بن بست می کشاند زیرا قرار بود یکی از مراکز اصلی این سامانه ماهواره ای در کریمه باشد و با جدا شدن کریمه، دولت اوکراین باید یک مرکز کنترل جدید در سرزمین اصلی اوکراین بسازد و این کار نیاز به افزایش بودجه داشت.
دولت اوکراین در اکتبر ۲۰۱۷ مبلغ ۱۷ میلیون دلار برای تأمین مالی اضافی این پروژه  اختصاص داد و به آن،  آژانس فضایی اوکراین در ماه نوامبر برنامه‌های خود را برای استفاده از ماهواره در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. طبق برنامه پیش بینی شده این ماهواره با استفاده از موشک اوکراینی زنیت از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور انجام خواهد شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6022
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها