آذر

۱۳ نوامبر
۲۰۱۲- اولین نمونه‌ها از ذرات گرد وغبار مریخ توسط ابزار مریخ‌نورد کیوراسیتی آزمایش شد.
۱۴ نوامبر
۱۹۶۹- برنامه آپولو ناسا: دومین ماموریت سرنشین¬دار به مقصد ماه با ارسال ناوکیهانی آپولو۱۲ آغاز شد.
۱۹۷۱- فضاپیمای مارینر۹ ناسا وارد مدار مریخ شد. این کاوشگر پس از قرار گرفتن در مدار این سیاره و چرخش به دور آن، عکس‌های پرشماری از مریخ ثبت کرد و نخستین قمر مصنوعی شد که در مدار سیاره‌ای به غیر از زمین، قرار گرفت.
۲۰۱۲- اخترشناسان اعلام کردند یک سیاره سرکش کشف کردند. این سیاره مدار مشخصی ندارد و به دور هیچ ستاره¬ای نمی چرخد. این یافته توسط تلسکوپ فضایی وایز تایید شد.
۱۵ نوامبر
۱۷۳۸ – زادروز ویلیام هرشل، ستاره‌شناس انگلیسی
۱۶۳۰- یوهانس کپلر دانشمند و ریاضیدان و ستاره‌شناس سرشناس آلمانی در گذشت.
۱۹۸۸- شوروی شاتل فضایی بوران خود را بدون سرنشین به مدار زمین فرستاد و بازگرداند.
۱۶ نوامبر
۱۹۶۵- شوروی سابق کاوشگر ونرا-۳ را به مقصد زهره به فضا پرتاب کرد. این اولین سازه بشر بود که به سطح سیاره¬ای دیگر رسید.
۱۹۷۳- برنامه اسکای¬لب ناسا: اسکای‌لب-۴ با یک فضانورد برای ماموریتی ۸۴ روزه به فضا پرتاب شد.
۱۷ نوامبر
۱۹۷۰- برنامه لونا شوروی سابق: خودرو ماهنورد لوناخد-۱ بر سطح ماه فرود آمد. این اولین ماموریت یک خودرو در جایی به جز زمین بود.
۲۰۱۱- فضاپیمای بدون سرنشین شنزو-8 چین با موفقیت فرود آمد.
۱۸ نوامبر
۲۰۱۳- ناسا کاوشگر ماون را به مقصد مدار مریخ پرتاب کرد. هدف این کاوشگر مطالعه اتمسفر مریخ است.
۲۰۱۶- فضاپیمای شنزو-۱۱ چین بعد از تکمیل طولانی‌ترین ماموریت سرنشین‌دار این کشور در مدار با دوخدمه به زمین بازگشت.
۱۹ نوامبر
۱۹۹۹- برنامه شنزو چین: فضاپیمای شنزو-۱، اولین ماموریت بدون سرنشین شنزو به فضا پرتاب شد.
۲۰ نوامبر
۱۹۹۸- نخستین بخش از ایستگاه فضایی بین‌المللی با نام زاریا به فضا پرتاب شد. زاریا نیروی برق، ذخیره‌سازی را در طول آغاز سرهم‌بندی قطعات را تامین می‌کرد. اکنون این ماژول پس از اتصال سایر ماژول‌ها، به عنوان ذخیره‌سازی اصلی است. تحقیق و توسعه این بخش توسط شوروی و روسیه تامین شده بود.

۲۲ نوامبر
۲۰۱۲-  رصدخانه جنوبی اروپا اعلام کرد، سیاره “ماکی ماکی” که نخستین سیاره کوتوله کشف شده در منظومه شمسی بود فاقد اتمسفر است.

۲۳ نوامبر
۲۰۱۵- شرکت خصوصی بلواورجین آمریکا موفق شد فضاپیمای بدون سرنشین نیوشپرد را به طور عمود فرود آورد. این نخستین فرود عمودی موفق یک راکت بود.
۲۶ نوامبر
۲۰۱۱- آزمایشگاه علمی ناسا به همراه مریخ‌نورد کیوراسیتی به مقصد مریخ پرتاب شد. کیوراسیتی بزرگترین مریخ¬نوردی است که تا کنون پرتاب شده است. هدف این مریخ‌نورد یافتن نشانه‌هایی از حیات در گذشته یا اکنون سیاره مریخ است.
۲۰۱۲- ناسا و روسکاسموس انجام اولین ماموریت اقامت طولانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی را رسانه‌ای کردند. در این ماموریت اسکات کلی فضانورد ناسا و میخائیل کورنینکو فضانورد روس به منظورانجام آزمایش‌های تاثیر بی‌وزنی بر بدن انسان، به مدت یک سال در مدار زمین اقامت کردند.

۲۷ نوامبر
۲۰۱۱- تلسکوپ فضایی هابل ناسا اتمسفری ازهیدروژن را در سیاره فراخورشیدی اسریس کشف کرد.
۲۹ نوامبر
۲۰۱۲- ناسا اعلام کرد داده¬های دریافتی از کاوشگر فضایی مسنجر نشان می‌دهد در زیر سطحی از ناحیه قطب شمال عطارد آب منجمد وجود دارد.

۳۰ نوامبر
۲۰۱۳- برای اولین بار یک ربات انسان¬نمای کوچک ساخته شده توسط ژاپن به ایستگاه فضایی بین¬المللی فرستاده شد. این ربات سخنگو “کی روبو” نام داشت و با کوئیچی واکاتا، اولین فرمانده ژاپنی ایستگاه بین‌المللی فضایی، در ماموریتش همراه شد.
دسامبر

1 دسامبر
۲۰۱۳- کاوشگر چانگ‌ئی-۳ چین به مقصد ماه پرتاب شد. این کاوشگر حامل یک سطح‌نشین رباتیک و یک ماه¬نورد به نام یوتو بود.
۲ دسامبر
۱۹۹۳- شاتل فضایی اندیور ناسا به منظور تعمیر تلسکوپ فضایی هابل عازم مدار زمین شد.
۲۰۱۲- فرانسه ماهواره تصویربردار زمین با وضوح بالا را توسط راکت سایوزاس‌تی‌آ روسیه از مرکز فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب کرد.
۳ دسامبر
۱۹۷۳- برنامه پایونیرناسا: کاوشگر پایونیر۱۰، اولین نمای نزدیک از سیاره مشتری را به زمین ارسال کرد.
۱۹۹۹- ارتباط رادیویی ناسا با قطب‌نشین مریخ اندکی پس از ورود به اتمسفر این سیاره قطع شد.
۲۰۱۴- آژانس فضایی ژاپن، کاوشگرهایابوسا-۲ را از پایگاه فضایی تانگاشیما به منظور جمع‌آوری نمونه از یک سیارک به فضا پرتاب کرد. انتظار می‌رود که هایابوسا-۲ در ژوئیه سال ۲۰۱۸، به هدف برسد، برای یک سال و نیم به بررسی این سیارک بپردازد، در دسامبر ۲۰۱۹ سیارک را ترک کند، و بازگشت آن به زمین در دسامبر سال ۲۰۲۰ خواهد بود.
۲۰۱۲- ناسا اعلام کرد فضاپیمای بدون سرنشین ویجر-۱ که در سال ۱۹۷۷پرتاب شده بود به لبه منظومه شمسی رسیده و بزودی با عبور از هلیوسفر وارد فضای بین ستاره¬ای خواهد شد.
۴ دسامبر
۵۱۰ شمسی – حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی درگذشت. یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست.
۲۰۱۲ – ناسا اعلام کرد قصد دارد مریخ‌نورد دیگری در اندازه کیوریاسیتی را در سال ۲۰۲۰ به مریخ ارسال کند.
۵ دسامبر
۲۰۱۴- اولین پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون ناسا با موفقیت انجام شد.

۶ دسامبر
۱۹۵۸- کاوشگر قمری پایونیر-۳ ناسا، به فاصله ۱۰۷ هزار کیلومتری از زمین ‌رسید و بازگشت.
۲۰۰۶- ناسا اعلام کرد درتصاویر دریافتی از مدارگرد نقشه‌بردار سراسر مریخ، نشانه‌هایی از وجود آب مایع یافته است.
۲۰۱۲- کاوشگرهای دوقلو “گرایل” ناسا جزییات دقیقی از سطح ماه شامل شکاف‌های عمیق، دهانه‌های برخوردی وساختارهای تکنوتیکی به زمین ارسال کرد.
۷دسامبر
۲۸۲ شمسی – عبدالرحمان صوفی، ستاره‌شناس ایرانی در شهر ری متولد شد. وی کتاب صورالکواکب (پیکرهای ستارگان) رادر زمینهٔ اخترشناسی به نگارش درآورد. این کتاب به چندین زبان ترجمه شده‌است. او سحابی و ستارگان مزدوج را بدون داشتن تلسکوپ کشف و نظریه بطلمیوس را اصلاح کرد. کشف سحابی زن به زنجیر بسته در کهکشان آندرومدا و سحابی وولپکولا در صورت فلکی روباهک و کشف چند سحابی دیگر نیز از کارهای اوست. اونخستین کسی بود که کهکشان مارپیچی “ام-۳۱” را با چشم غیرمسلح رصد ومطالعه کرد. وی در رصدهایش به این نتیجه رسید که صفحه دائرةالبروج نسبت به استوای سماوی مایل است و با توجه به این مسئله توانست طول سال اعتدالی را با دقت بیشتری محاسبه کند.
۱۹۰۵- زادروز جرارد کویپر ستاره‌شناس هلندی-آمریکایی که کمربند کویپر به نام وی است.
۱۹۷۲- آپولو ۱۷، آخرین فضاپیمای پروژهٔ آپولوناسا به فضا پرتاب شد. پرتاب آپولو ۱۷، اولین پرتابی بود که در شب انجام ‌شد. خدمهٔ آن هنگام ترک زمین عکسی را که به مرمر آبی معروف شد، گرفتند.
۱۹۹۵- فضاپیمای گالیله ناسا، ۶ سال پس از پرتابش توسط شاتل فضایی آتلانتیس به سیاره مشتری رسید.
۲۰۱۵- کاوشگر آکاتسوکی آژانس فضایی ژاپن وارد مدار سیاره زهره شد. کاوشگرِ آب و هوای زهره، یک کاوشگر فضایی برای بررسیِ جو ناهید است. آکاتسوکی، تنها مدارگردی است که اکنون در مدار سیاره زهره(ناهید) است.
۲۰۱۶- هند ماهواره تصویربردار خود را توسط پرتابگر ماهواره قطبی (پی‌اس‌ال‌وی PSLV) به فضا پرتاب کرد.
۸ دسامبر
۲۰۱۰- شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس توانست دومین پرتاب راکت فالکون۹ و نخستین پرتاب کپسول دراگون خود را با موفقیت انجام دهد. بدین ترتیب اسپیس‌ایکس نخستین شرکت خصوصی شد که توانست یک فضاپیما را به مدار پرتاب کند.
۲۰۱۰- فضاپیمای پیشرو با بادبانهای خورشیدی ژاپن، ایکاروس، از فاصله حدود ۹۰هزار کیلومتری سیاره زهره عبور کرد.
۲۰۱۶- جان گلن فضانورد ناسا در ۹۵سالگی درگذشت. او اولین آمریکایی در مدار زمین‌مرکزی و سومین آمریکایی در فضای بیرونی بود. او در سال ۱۹۶۲ سوار بر یک کپسول فضایی به نام “فرندشیپ ۷” به مدار رفت. وی در سال ۱۹۹۸ در سن ۷۷ سالگی به فضا سفر کرد و این بار نیز مسن‌ترین انسانی شد که به فضا رفت.
۹ دسامبر
۲۰۱۶- آژانس فضایی ژاپن فضاپیمای باری کیناتوری-۶ ژاپن  را از مرکزفضایی تانگاشیما به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد.
۱۱ دسامبر
۱۹۷۲- آپولو۱۷ ناسا به عنوان ششمین و آخرین ماموریت سرنشین‌دار بر سطح ماه فرود آمد.
۱۳ دسامبر
۴۲۷ شمسی – ابوریحان بیرونی، دانشمند، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم شناس و تاریخ‌نگار ایرانی درگذشت. نوشته‌هایی از بیرونی در دست است که به وضوح در آن‌ها از گردشِ زمین به دورِ خودش نام برده می‌شود.بیرونی در کتاب «الاسطرلاب» روشی برای محاسبهٔ شعاع زمین ارائه می‌کند بعدها در کتابِ «قانون مسعودی» ابوریحان عملی کردن این روش توسط خود را گزارش می‌دهد. وی اپیکتوگرام یعنی چگال سنج را اختراع کرد که با آن وزن مخصوص اجسام تعیین می‌شود.
۱۹۶۲- ناسا، ماهواره ریله، نخستین ماهواره مخابراتی را به فضا پرتاب کرد.
۲۲آذر ۱۳۸۲- براساس ماده ۸ و ۹ مصوبه ۶۸۱۵۹ مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۲ مجلس محترم شورای اسلامی، شورای عالی فضایی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت نهادهای ذیربط تشكیل گردید و براساس همین مصوبه سازمان فضایی ایران تأسیس گردید. بر همین اساس، رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی فضایی می‌باشد.
۲۳ آذر
۱۳۹۲- کاوشگر پژوهش، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام، توانست ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد تا ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک تر شود. کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر، در مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید.
۱۴ دسامبر
۱۹۶۲- کاوشگر مارینر-۲ ناسا به عنوان اولین کاوشگراز کنار سیاره زهره گذر کرد.
۲۰۱۳- ماموریت چانگ‌ای-۳ چین که حامل ماهنورد یوتو و یک سطح‌نشین بود با موفقیت بر سطح ماه فرود آمد. بدین ترتیب چین سومین کشوری شد که توانست بر ماه فرود آید.
۱۵ دسامبر
۱۹۷۰- کاوشگرونرا-۷ شوروی با موفقیت برسطح سیاره زهره فرود آمد. این نخستین بار بود که یک کاوشگر برسطح سیاره دیگری فرود می‌آمد. ارتباط با این کاوشگر کمتر از ۳۰دقیقه دوام داشت.
۱۶ دسامبر
۲۵ آذر ۸۵۳خورشیدی- درگذشت علاءالدین علی بن محمد سمرقندی معروف به ملا علی قوشچی دانشمند، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی. یکی از آثار وی هیئت فارسی است. این کتاب فارسی که بارها با خلاصة الحساب شیخ بهائی در یک جا چاپ شده و از کتب درسی علم هیئت (ستاره‌شناسی) بوده‌است.رساله حل اشکال القمر از دیگر آثار شاخص وی است.
۲۰۱۲- محققان اعلام کردند کاوشگر چانگ‌ای-۲ چین توانست تصاویری از سیارک ۴۱۷۹ به زمین مخابره کند.
۱۷ دسامبر
۱۹۶۹- پروژه کتاب آبی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا دستور توقف این مطالعه را داد. پروژه کتاب آبی یکی از مجموعه پژوهش‌های سیستماتیک روی اشیای ناشناس پرنده بود که از سال ۱۹۵۲ میلادی آغاز شد.خلاصهٔ تحقیقات نیروی هوای ایالات متحده چنین بود:
هیچ‌کدام از اشیای ناشناس پرنده‌ای که تا آن زمان گزارش، بررسی و ارزیابی شدند، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نبودند.از میان مدارک بررسی شده با طبقه‌بندی ناشناس، هیچ‌کدام از لحاظ تکنولوژیکی و علمی، از دانش امروزی بشر فراتر نبودند.در بین هیچ‌کدام از گزارش‌های بررسی شده شواهدی دال بر وجود وسیلهٔ نقلیهٔ فرازمینی موجود نبود.
۲۰۱۰- هفتمین ماهواره ناوبری چین با نام بایدو به فضا پرتاب شد.
۱۸ دسامبر
۱۹۶۶- اپیمتئوس یکی از اقمار زحل توسط ستاره‌شناس آمریکایی به نام ریچارد واکر کشف شد.
۱۹ دسامبر
۱۹۷۲- ماموریت پروژه آپولو با بازگشت آپولو۱۷ به زمین پایان یافت. این سفینه پس از ۱۲ روز به همراه سه فضانورد آمریکایی و بخشی از خاک سطح ماه به زمین بازگشت.
۲۰۱۳- آژانس فضایی اروپا تلسکوپ فضایی گایا را پرتاب کرد. هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود ۱ میلیارد جرام سماوی، عمدتاً ستارگان، با روشنایی بیش‌از ۲۰ قدر است.
۲۱ دسامبر
۱۹۶۸-آپولو ۸، دومین مأموریت پرواز فضایی انسان در برنامه فضایی آپولو، پرتاب و به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که مدار زمین را ترک کرد، به ماه رسید، در مدار آن چرخید و به سلامت بر روی زمین نشست. سه فضانورد آن اولین افرادی بودند که پا به فراتر از مدار نزدیک زمین گذاشتند، زمین را به شکل سیاره‌ای کامل دیدند، به طور مستقیم سمت پنهان ماه را مشاهده کردند، و شاهد طلوع زمین بودند.

سفر درآسمان، آذر
۶ آذر: گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران که به صورت نقطه‌ای روشن در حال حرکت خواهید دید. مسیر حرکت این ایستگاه در نقشه مشخص است. در بسیاری از شهرهای ایران نیز تقریبا در همین ساعت می‌توان گذر ایستگاه فضایی را رویت کرد.
ورود: ۱۸:۲۸ از غرب و جنوب‌غرب، پایان عبور: ۱۸:۳۲، درخشندگی: ۳.۲-

۷ آذر: گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران که به صورت نقطه‌ای روشن در حال حرکت خواهید دید. مسیر حرکت این ایستگاه در نقشه مشخص است. در بسیاری از شهرهای ایران نیز تقریبا در همین ساعت می‌توان گذر ایستگاه فضایی را دید. ورود:۱۷:۳۵ از جنوب‌غرب، پایان عبور: ۱۷:۴۲ در شمال‌شرق، درخشندگی: ۳.۹-
۹آذر: ساعت ۳:۵۵ بامداد در شرق آسمان مقارنه سیاره سرخ‌فام مریخ (Mars) و ستاره سفید سماک اعزل (Spica) را خواهید دید. مریخ با رنگ سرخش بسیار مشخص است. سماک اعزل در صورت فلکی دوشیزه قرار دارد. درخشندگی مریخ ۱.۷ است.
۱۱ آذر: ساعت ۱۸:۱۰ در شرق آسمان خوشه پروین را بالاتر از ماه خواهید دید.
۱۲ آذر: ماه بدر ساعت ۱۹:۱۹ به وقت تهران
۱۹ آذر: تربیع دوم، ساعت ۱۱:۲۲ به وقت تهران
۲۲ آذر: ساعت ۳:۳۰ بامداد در جنوب‌شرق آسمان احتماع ماه، سیاره مریخ و ستاره سماک اعزل را خواهید دید.
۲۳آذر: ساعت ۴:۳۰ بامداد در جنوب‌شرق آسمان اجتماع ماه، مریخ سرخ‌فام و سیاره مشتری را خواهید دید. مریخ و مشتری اندگی پایین‌تر از ماه قرار دارند. درخشندگی مریخ: ۱.۶ و درخشندگی مشتری: ۱.۶-