آیا مسافران فضایی کوچک عامل شکل گیری حیات روی زمین بوده‌اند؟

0 1,041

سالیان سال است که به‌واسطه فیلم‌های سینمایی علمی-تخیلی، تصور اکثر ما از سفرهای فضایی بین ستاره‌ای انسان یا موجودات بیگانه، به فضاپیماهای بزرگ با طراحی‌های عجیب‌وغریب محدودشده است.
اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که اشکال کوچک‌تر حیات مانند باکتری‌ها، همین حالا نیز توانایی مسافرت فضایی بین منظومه‌های ستاره‌ای رادارند که با وسیله ساده‌تری به نام «ابر غبار» انجام می‌شود.
بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده توسط دانشگاه ادینبرو اسکاتلند بر روی جریان‌های پرسرعت غبار کیهانی که با اتمسفر زمین برخورد می‌کنند، به نظر می‌رسد که این ابرهای غبار حامل مسافران فضایی کوچکی هستند که ممکن است عامل شکل‌گیری حیات روی سطح زمین بوده باشند.
طبق اظهارات «آرجون بررا» پژوهشگر پروژه موردبحث، ابرهای غبار کیهانی می‌توانند با سرعت 70 کیلومتر در ساعت در فضا حرکت کنند که در برخورد با اتمسفر زمین، ذرات بسیار ریزی را وارد لایه‌های بالایی جو می‌کنند که برخی از آن‌ها روی سطح سیاره سقوط کرده و برخی دیگر راهی سفرهای فضایی جدیدتری می‌شوند.
برخی از گونه‌های باکتری‌ها و گیاهان توانایی زنده ماندن در شرایط سخت فضا رادارند
نتایج تحقیقات جدید موجب شکل‌گیری فرضیاتی پیرامون وجود یک سیستم کیهانی حمل‌ونقل شده که گونه‌های حیات را در میان سیارات توزیع می‌کند. چنین احتمالاتی زمانی پررنگ‌تر می‌شوند که بدانیم برخی از گونه‌های باکتری‌ها و گیاهان توانایی زنده ماندن در شرایط سخت فضا را داشته و حتی موجودات بسیار ریزی مانند «خرس آبی» نیز قادرند خود را با شرایط نامساعد خارج از اتمسفر وفق دهند.
در صورت تأیید نتایج پژوهش مورداشاره و صحت نظراتی که فعلاً در حد فرضیه هستند، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً حیات روی سیاره زمین به‌وسیله اشکال حیاتی بسیار کوچکی شکل‌گرفته که میلیون‌ها سال پیش از طریق ابرهای غبار کیهانی به سیاره ما سفرکرده‌اند.

 
منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5171
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها