فیلم/فناوری کیسه هوای خودرو در سیستم فرود فضاپیما

0 1,133

تخمین زده‌ شده که اختراع کیسه هوای اتومبیل تا به حال جان 40 هزار نفر را فقط در آمریکا نجات داده است. در این ویدئو متخصصان بوئینگ می‌خواهند برای فرود فضاپیماهای خود کیسه‌ی هوا درست کنند تا هنگام فرود آمدن آسیبی به فضاپیما نرسد. مهندسین بوئینگ در حال الهام گرفتن از کیسه‌ هوایی جالب آلن بریدز و بزرگ کردن آن هستند.در حقیقت چیزی که مشاهده می‌شود یک کیسه هوای واقعی در مقیاس بزرگ و مخصوص پرواز است. 

قبل از ورد به اتمسفر، سرعت ما بیش از سرعت صوت است و چترهای نجات سرعت را کم کرده تا در نهایت هنگام فرود به 48 کیلومتر بر ساعت برسد. در همین زمان این ماژول‌های کیسه‌های هوا به کار می‌آیند. زمانی که این گپسول به سمت زمین می‌آید در قسمت زیر محافظ حرارتی آن شش کیسه هوا قرار گرفته است. گاز پر فشار توسط چند لوله و دستگیره وارد این کیسه‌های هوا می‌شود. درست همانند کیسه هوای بریدز، اندازه درست لوله‌ها در فرود امن کپسول نقش اساسی دارد.

به محض برخورد کپسول با زمین، دریچه‌ها باز شده تا هوا را خارج کند و منجر به فرود امن کپسول شود. این موضوع خیلی مهم است چرا که اگر باز نشوند، این کیسه‌ها حالت فنری پیدا می‌کنند و احتمال دارد که وقت فرود و برخورد با زمین دوباره به بالا پرتاب شود. با این‌که این مساله ممکن است چندان با اهمیت به نظر نرسد ولی همین کار باعث شده که هر کپسول بتواند تا ده برابر سریع‌تر، این سفر 402 کیلومتری را به ایستگاه فضایی انجام دهد. این سیستم یکی از شاهکارهای مهندسی در زمینه‌ی سفرهای فضایی محسوب می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4678
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها