معرفی کتاب “روانشناسی و روانپزشکی فضا”

0 1,066

مریم فخیمی: با آغاز عضر فضا  تلاش بشر به راهیابی به مدار زمین و آنسوتراز آن تا ماه تنها قمر زمین سرعت بیشتری پیدا کرد. سازمان‌های فضایی شوروی و آمریکا با ساخت ایستگاه در مدار زمین، فضانوردان خود را برای اقامت به فضا فرستادند. اگرچه در ابتدا این تلاش بیشتر شبیه یک جنگ سیاسی بین دو قدرت فضایی جهان بود اما با علمی‌تر شدن برنامه‌های  فضایی، این سازمان‌ها دریافتند برای موفقیت در پروژه‌های بلند مدت سکونت انسان در فضا، در کنارشناخت دقیق جسم انسان باید با روحیات، تفکرات، نیازها، علایق و هر آنچه که به زندگی اجتماعی وی مربوط است آشنا شوند. به همین علت روانشناسان برجسته وارد برنامه‌های فضایی شدند.
کتاب روانشناسی و روانپزشکی فضا به تاثیر سفرهای بلندمدت فضایی بر انسان می‌پردازد. مسایل اساسی سازگاری انسان با سفرهای فضایی، عملکرد و تعاملات انسانی و زندگی در شرایط بی‌وزنی از جمله مطالب این کتاب است.پیش از این، کتب مربوط به رواشناسی سفرهای فضایی بر اساس گزارش‌های روایی یا مطالعات انجام گرفته در محیط‌هایی چون قطب‌جنوب،زیردریایی‌های و اتاقک‌های کوچک منتشر شده بود. اما تحقیقات علمی کتاب حاضر بر مبنای ماموریتهای فضایی واقعی است. یافته‌های تجربی بدست آمده از ماموریت‌های فضایی به زبان ساده و قابل فهم به مخاطب توضیح داده شده است. نویسندگان کتاب برای نشان دادن نکات مهم از تصاویر فضانوردان استفاده کردند.

دانشجویان و اساتید رشته‌های علوم اجتماعی، روانشناسی، پزشکی هوافضا، کارکنان شاغل در حرفه‌های هوافضا، افرادی که در محیط‌های محصور و ایزوله چون زیردریایی‌ها و قطب‌جنوب فعالیت می‌کنند و افرادی که به جنبه انسانی ماموریت‌های فضایی علاقمندند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. این کتاب طیف وسیعی از مخاطبان چون فضانوردان،کارکنان سازمان‌های فضایی،اعضا جامعه علمی، دانشجویان، پژوهشگران و حتی مردم عادی را پوشش می‌دهد.

نیک کاناس استاد دانشگاه روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا نویسنده این کتاب است. سیده زهرا زیارتی کرد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی این کتاب ارزشمند را به فارسی ترجمه کرده است. نسخه ترجمه شده این کتاب در7 فصل و 294 صفحه منتشر شده است.
کتاب روانشناسی و روانپزشکی فضا، برنده جایزه بهترین کتاب سال 2004 از دانشگاه‌های معتبر و موسسات بین‌المللی درباره زندگی فضانوردان شد.

این کتاب توسط اندیشگاه فناوری‌های نوین در سال 1394 منتشر شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها