ماهواره محرمانه نیروی فضایی آمریکا با پرتاب حامل از هواپیما به مدار زمین منتقل شد

0 268

نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) یک ماهواره محرمانه را برای شناسایی اشیا در مدار زمین به فضا فرستاد. این ماهواره موسوم به TacRL-2 (سرواژه Tactically Responsive Launch-2) روز یکشنبه ۱۳ژوئن (۲۳خرداد) ساعت ۰۸:۱۱ به‌وقت گرینویچ به‌وسیله ماهواره‌بر پگاسوس (Pegasus) شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) که از هواپیما پرتاب می‌شود، به مدار زمین فرستاده شد. TacRL-2 برای آنچه که «آگاهی از قلمروی فضایی» (Space Domain Awareness) نامیده شده است، در مدار قرار گرفت.

این ماهواره ۳۲۵ کیلوگرمی که ادیسه (Odyssey) نیز خوانده می‌شود، طی کمتر از یک سال ساخته شده است. نیروی فضایی یکی از اهداف مهم این ماموریت را توسعه سریع ماهواره‌ها، پرتاب زودهنگام آن‌ها و درنتیجه انعطاف‌پذیری بالاتر ماموریت‌های ماهواره‌ای نسبت به سایر پرتاب‌ها دانسته است. بر اساس اظهارات مقامات ذیربط، نورثروپ گرومن طی مدت ۲۱ روز شرایط پرتاب را برای تزریق ماهواره TacRL-2 به مدار آماده کرد. TacRL-2 را نهاد جدیدی به‌نام اسپیس سفری (Space Safari) ساخته؛ نهادی نظامی که به‌منظور پاسخ به نیاز‌های سریع و با اولویت بالا در ایالات متحده ایجاد شده است. 

در این عملیات هواپیمای L-1011 ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) درحالی‌که حامل سه مرحله‌ای پگاسوس به آن متصل بود، از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا برخاست و بر فراز اقیانوس آرام به‌پرواز درآمد. پگاسوس در ارتفاع حدودا ۴۰ هزار فوتی از سطح اقیانوس، با احتراق مرحله اول خود از هواپیما جدا شد و محموله را به مدار لئو منتقل کرد.

پگاسوس دارای دو نسخه است و در این عملیات از نسخه دوم آن با نام پگاسوس ایکس‌ال (Pegasus XL) استفاده شد؛ نسخه‌ای که با طول کلی ۱۷.۶ متر، بالغ‌بر ۲۳ تن وزن دارد. همچنین قطر این حامل ۱.۲۷ متر بوده و قادر به حمل ۴۴۳ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. پگاسوس اولین بار در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۴۵ عملیات پرتاب را انجام داده است. گفتنی است هر بار پرتاب این حامل سوخت جامد ۴۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، space ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17988
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها