نمک‌های سطح مریخ نشان از وجود حیات در این سیاره دارند

محققان ناسا دریافتند به‌احتمال زیاد بر روی مریخ نمک ارگانیک یافت می‌شود که این ترکیبات آلی و نمک‌ها ممکن است بقایای حیات میکروبی گذشته بوده یا در اثر فرایندهای زمین‌شناسی تشکیل شده باشند. بقایای ترکیبات آلی مذکور مانند ترکیباتی هستند که پیش‌ازاین توسط مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا کشف شده بود، اما به‌گفته جیمز ام‌تی لوئیس (James M.T. Lewis)، ژئوشیمی‌دان و رهبر تحقیقات، و گروهش تجهیزات دیگر کنجکاوی که از روش دیگری برای شناسایی مواد استفاده می‌کند و می‌تواند وجود نمک را تشخیص دهد، تاکنون نمکی شناسایی نکرده است.

دهه‌ها قبل دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند ترکیبات آلی موجود در سطح مریخ ممکن است تبدیل به نمک شده باشند. بنابراین لوئیس و گروهش برای بررسی تاثیر احتمال وجود نمک بر روی گازهایی که سیاره آزاد می‌کنند، با استفاده از مریخ‌نورد کنجکاوی نمونه‌ها را تا هزار درجه سانتی‌گراد گرم کردند. این گرما باعث تجزیه مولکول‌ها و آزاد شدن گازهای مختلف در دماهای گوناگون می‌شود که با بررسی گازهای مذکور می‌توان به ترکیبات ماده موردنظر پی‌برد، اما بااین‌حال نمونه‌ها گازهایی آزاد کردند که مشابه گازهای آزادشده توسط مواد موجود دیگری در خاک مریخ است.

بنابراین تیم پژوهشی، گروهی از نمک‌های آلی را با پودر سیلیس بی‌اثر ترکیب کرد تا سنگ‌های مریخ را شبیه‌سازی کرده و سپس آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها همچنین تاثیر افزودن پرکلرات به مخلوط مذکور را که نمک‌هایی دارای اکسیژن و کلر بوده و روی مریخ فراوانند، آزمایش کرد. دانشمندان مدت‌ها نگران بودند پرکلرات در آزمایش‌های مربوط به یافتن مواد آلی اختلال ایجاد کند، اما آن‌ها دریافتند نتایجی که از ترکیبات حاوی پرکلرات به‌دست آورده‌اند بیشتر به داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی شبیه بوده است که این موضوع وجود نمک‌ در مریخ را تقویت می‌کند.

یافتن مولکول‌های آلی و یا بقایای آن‌ها به‌عنوان نمک برای جستجوی حیات در جهان‌های دیگر ضروری است، اما یافتن این نمک‌ها بر روی سطح مریخ کاری چالش‌برانگیز است زیرا به‌مدت میلیاردها سال تابش تشعشعات مواد مذکور را از بین برده و یا تجزیه کرده است. مریخ‌نورد کنجکاوی به‌وسیله تجهیزاتش با جمع‌آوری سنگ‌ها و خاک‌هایی که ممکن است حاوی ترکیبات آلی باشند، این مواد را برای تشخیص ترکیبات شیمیایی بررسی می‌کند. همچنین دانشمندان با استفاده از داده‌هایی که کنجکاوی به زمین می‌فرستد تلاش می‌کنند تا داده‌های مواد آلی تجزیه‌شده را کنار هم بگذارند و اطلاعاتی از نوع مولکول‌های این مواد، اطلاعاتی درباره گذشته و حیات در مریخ به‌دست آورند.