ماه انتشار متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل می‌کند

0 147

پژوهشگران دانشگاه ترومسو (University of Tromsø) نروژ در مطالعه‌ای اظهار کرده‌اند ماه میزان آزادسازی متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل می‌کند. آن‌ها توضیح دادند موضوع کنترل جزر و مد اقیانوس‌ها توسط قمر زمین به‌طور قابل توجهی بر شدت انتشار متان در منطقه شمالگان تأثیر می‌گذارد. منطقه شمالگان جزو یکی از منابع طبیعی تولید گاز گلخانه‌ای متان محسوب می‌شود. انتشار متان شمالگان طی هزاران سال ادامه داشته و با گرم‌تر شدن اقیانوس در آینده ممکن است این موضوع تشدید شود.

آندریا پلازا فورولا (Andreia Plaza Faverola)، یکی از نویسندگان مطالعه، می‌گوید: «ما متوجه شدیم تجمع گاز که در رسوبات یک متری بستر دریا قرار دارند، حتی در برابر فشار جزئی در ستون آب (water column) نیز آسیب‌پذیر هستند. جزر و مد کم به‌معنای فشار هیدرواستاتیک کمتر و شدت آزاد شدن متان بیشتر است. جزر و مد بالا نیز مساوی با فشار زیاد و شدت کمتر آزاد شدن متان می‌باشد.»

جوچن کنیز (Jochen Knies)، نویسنده دیگر این مطالعه، عنوان می‌کند: «این اولین بار است که چنین مشاهداتی در اقیانوس منجمد شمالی انجام می‌شود و مشخص شده تغییرات جزئی فشار می‌تواند مقادیر قابل‌توجهی از متان را آزاد کند.»


دانشمندان این مشاهدات را با استفاده از ابزاری به نام پیزومتر (piezometer) انجام دادند. آن‌ها این ابزار را به‌مدت ۴ روز در رسوبات قرار دادند. پیزومتر دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار سیال در یک سامانه با اندازه‌گیری ارتفاع بالا آمدن ستون آب و یا دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار آب زیرزمینی در یک نقطه مشخص است.

ابزار مذکور فشار و دمای آب داخل منافذ رسوب را اندازه‌گیری کرد و نتایج تغییرات ساعتی فشار و دما، وجود گاز متان نزدیک به بستر دریا را نشان داد که این گاز با تغییر جزر و مد بالا و پایین می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها در منطقه اقیانوس منجمد شمالی که قبلاً هیچ آزادسازی متان مشاهده نشده بود، صورت گرفته است. پیش‌تر تنها غلظت عظیمی از هیدرات گاز نمونه‌برداری شده بود.

بااین‌حال، درک پدیده انتشار گاز در شمالگان کافی نیست و باید محیط‌های عمیق نیز که دسترسی به آن‌ها دشوار است، مورد بررسی قرار گیرند و نقشه‌برداری‌های صوت‌شناسی آبی صورت گیرد. صوت‌شناسی آبی دانش بررسی و استفاده از موج صدا در آب است و بیش از هر روش دیگری، برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی و زیست‌شناسی زیر آب استفاده می‌شود.


منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16175
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها