اخترشناسان از شناسایی اولین سیگنال‌های رادیویی یک سیاره فراخورشیدی خبر می‌دهند

اخترشناسان احتمالاً اولین سیگنال‌های رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) را دریافت کرده‌اند که می‌تواند راهی جدید برای بررسی و درک جهان در اختیار آن‌ها قرار دهد. این سیگنال‌ها از صورت فلکی گاوران (Bootes) که در آسمان شمالی قابل مشاهده است، به زمین رسیده، اما به اعتقاد دانشمندان، آن‌ها از یک سیاره فراخورشیدی ارسال می‌شوند و برای اولین بار در حال دریافت هستند.

جیک دی ترنر (Jake D Turner)، محقق دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا، دراین‌باره می‌گوید: «ما یکی از اولین نشانه‌های تشخیص سیاره‌ای فراخورشیدی در قلمرو فرکانس‌های رادیویی را ارائه می‌کنیم. سیگنال از سامانه ستاره‌ای تاو گاوران (Tau Bootes) ارسال می‌شود که شامل جفت ستاره دوتایی و سیاره فراخورشیدی است. این سیگنال باید مربوط به خود سیاره باشد و با توجه به قدرت، قطبش رادیویی و میدان مغناطیسی سیاره، چنین موضوعی با پیش‌بینی‌های نظری سازگار است.»

محققان برای شناسایی این انفجارها از یک تلسکوپ رادیویی در هلند استفاده کردند. برای تأیید منبع این سیگنال‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما اگر چنین کشفی درست باشد یک راه کاملاً جدید برای درک دنیاهایی که بسیار از ما دور هستند، ایجاد شده است.

اگر محققان بتوانند سیگنال‌های رادیویی سیاره‌های دور را بررسی کنند، قادر به درک میدان مغناطیسی آن‌ها خواهند بود. این دستاورد می‌تواند به کشف خصوصیات داخلی و اتمسفر یک سیاره و همچنین تعاملات آن با ستاره‌ها و سیاره‌های دیگر کمک کند. در حال حاضر سیگنال‌ها ضعیف هستند و تأیید نشده‌اند، اما با بررسی‌های بیشتر به‌وسیله دیگر تلسکوپ‌های رادیویی می‌توان به جزئیات بیشتری از آن‌ها پی برد.