بررسی روشی جدید برای یافتن ماده تاریک با کمک تلسکوپ‌های رادیویی

0 227

گروهی از محققان با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی روش جدیدی را برای شناسایی ماده تاریک ابداع کردند و در اولین قدم توانستند روش‌های تحلیل داده و حذف سیگنال‌های مزاحم را برای شناسایی این ماده اسرارآمیز بهبود ببخشند. یکی از ذرات بنیادی پیشنهادی برای ماده تاریک اکسیون (Axion) می‌باشد.

این ذره هنگام نزدیک شدن به میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی که در اطراف ستاره‌های نوترونی وجود دارد به تابش‌های رادیویی تبدیل می‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد این سیگنال‌های رادیویی می‌توانند به‌شکل یک طیف بسیار باریک در فرکانسی که وابسته به جرم اکسیون‌ها می‌باشد، توسط ابزار نجومی بسیار دقیق با حساسیت بالا مشاهده شود.

محققان دانشگاه‌های آمریکایی ایلینوی (University of Illinois) و دانشگاه میشیگان (University of Michigan) با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق دو تلسکوپ رادیویی قدرتمند افلزبرگ (Effelsberg) در آلمان و تلسکوپ گرین بنک (GBT) در آمریکا جستجو برای یافتن ردی از اکسیون ماده تاریک را به‌انجام رسانده‌اند.


پژوهشگران این تلسکوپ‌ها را به‌سمت مجموعه‌ای از اهداف در کهکشان راه شیری و کهکشان‌های نزدیک نشانه رفته و شدت طیفی را در فرکانس‌های مختلف توسط تلسکوپ‌ها بررسی کردند. طبق نظر این محققان سیگنال‌های مربوط به تبدیل اکسیون به موج رادیویی، شدتی اضافی را در یک فرکانس واحد تولید می‌کنند. آن‌ها می‌گویند در ادامه ما باید به جدا کردن این سیگنال از سیگنال‌های پس‌زمینه بسیار دیگر بپردازیم؛ درست مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه!

پژوهشگران با استفاده از ترکیب روش‌های نوین تحلیل داده و فیلتر کردن سیگنال‌های پس‌زمینه، در نهایت به این نتیجه رسیدند که فعلاً هیچ نشانه‌ای برای وجود اکسیون در داده‌های دریافتی وجود ندارد. البته آن‌ها امیدوارند با دقیق‌تر کردن ابزارهای خود به نتایج بهتری برسند.

 

interestingengineering ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16063
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها