اسپیس‌ایکس چهارمین ماهواره نسل سوم ماهواره‌های جی‌پی‌اس را در مدار قرار داد

0 265

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) چهارمین ماهواره از نسل سوم ماهواره‌های ناوبری جی‌پی‌اس را توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به فضا پرتاب کرد. این مأموریت روز پنجشنبه ۵نوامبر (۱۵ آبان) ساعت ۲۳:۲۴ به‌وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام گرفت و طی آن چهارمین ماهواره سری GPS III در مدار مئو و در ارتفاع حدوداً ۲۰ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

اسپیس‌ایکس با این مأموریت دومین پرتاب خود را برای نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) به‌انجام رساند. دو ماهواره اول این سری به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و سومین ماهواره نیز طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب شده‌ بودند. این پرتاب‌ها در راستای تلاش وزارت دفاع ایالات متحده (U.S Department of Defense) برای جایگزینی ماهواره‌های قدیمی جی‌پی‌اس صورت می‌گیرند. 

نمای ماهواره‌های سری GPS III

چهارمین ماهواره سری GPS III وزنی معادل ۳۸۸۰ کیلوگرم دارد. ماهواره‌های این سری که با نام نواستار-۳ (Navstar-3) نیز خوانده می‌شوند، با عمر طراحی ۱۵ سال از باس ماهواره‌ای A2100A بهره می‌برند. ماهواره‌های مذکور توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته شده‌اند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که نسبت به ماهواره‌های قبلی سه برابر دقیق‌تر بوده و تواناییشان برای مقابله با پارازیت‌ و ایجاد اختلال هشت برابر بیشتر از آن‌هاست.

فالکون-۹ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری است که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر می‌باشد. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تُن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تُن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد  و با احتساب این مأموریت تاکنون ۹۷ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

 

espash ، wikipedia ، nextspaceflight ، space ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15993
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها