کاوشگری که با تغییر شکل، سطوح ناهموار سیاره‌ها را کاوش می‌کند+فیلم

0 261

محققان ناسا کاوشگری با قابلیت تغییر شکل ابداع کرده‌اند که متشکل از دو قسمت است و به کاوش سطوح مختلف و ناهموار سیاره‌ها کمک می‌کند. کاوشگر مذکور دوآکسل (DuAxel) نام دارد و از دو بخش تشکیل شده که هرکدام ۲ چرخ دارند و آکسل نامیده می‌شوند.

این وسیله نقلیه ۴ چرخ می‌تواند روی سطوح صخره‌ای مسافت قابل‌توجهی را طی کند، اما هنگامی‌که به منطقه‌ای با ناهمواری زیاد می‌رسد، دو آکسل از یکدیگر جدا می‌شوند، یکی از آن‌ها در مکان خود باقی می‌ماند اما آکسل دیگر به جلو حرکت می‌کند. در این حالت دو بخش کاوشگر به‌وسیله طنابی به یکدیگر متصل می‌مانند. به‌این‌ترتیب یک آکسل می‌تواند بخش‌هایی را که دسترسی به آن‌ها سخت است، بررسی کند و همزمان به نیمه دیگر خود متصل بماند.

محققان ناسا برای بررسی عملکرد این کاوشگر، نمونه‌ای از آن را در صحرای موجاوه (Mojave) در ایالت کالیفرنیای آمریکا آزمایش کردند. عیسی نسناس (Issa Nesnas)، مهندس ناسا، می‌گوید: «دوآکسل در آزمایش‌ها عملکرد خوبی داشت و به‌طور موفقیت‌آمیز توانایی خود را برای حرکت روی سطحی با ناهمواری زیاد نشان داد. با کمک این کاوشگر می‌توان سطح سیاره‌هایی مانند ماه، مریخ، عطارد و احتمالاً اجرام یخی مانند اروپا (Europa)، قمر سیاره مشتری، را بررسی کرد.»

 

youtube

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15944
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها