ستاره عظیم ابطالجوزا از آنچه تصور می‌شد به زمین نزدیک‌تر است

0 420

دانشمندان در پژوهشی تازه عنوان می‌کنند ستاره‌ عظیم ابطاالجوزا (Betelgeuse) از آنچه تاکنون تصور می‌شد به زمین نزدیک‌تر است. ابطالجوزا یک ابرغول سرخ می‌باشد و در مقایسه با خورشید ابعاد بسیار بزرگتری دارد. این پژوهش محاسبات تازه‌ای را از جرم و فاصله‌ ستاره مذکور نشان می‌دهد و تخمین می‌زند که این ابرغول چه زمانی ممکن است به یک ابرنواختر تبدیل شود. تیم تحقیقاتی توانست محاسبه‌ دقیق‌تری از فاصله‌ آن نسبت به زمین انجام دهد و این فاصله را ۵۳۰ سال نوری اندازه گرفت. این میزان ۲۵ درصد نزدیک‌تر از چیزی است که پیش از این محاسبه شده بود. 

این ستاره با توجه به قابل مشاهده بودن با چشم غیرمسلح همواره جذاب بوده، اما از سال گذشته میلادی در کانون توجه بیشتری هم قرار گرفته است. گمانه‌زنی‌ها درباره‌ انفجار ابطالجوزا هنگامی‌که این ستاره اواخر سال ۲۰۱۹ تغییر نور عجیبی را تجربه کرد، به‌سرعت رشد یافت. دانشمندان تغییر نور دیگری را مشاهده کردند که به‌گفته آن‌ها ابری از گردوغبار جلوی این ستاره را پوشانده و موجب کاهش نور آن شده است. بنابر اظهارات مریدیت جویس (Meridith Joyce)، نویسنده‌ ارشد این پژوهش از دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University‎)، دومین رخداد مشابه رصدشده برای ابطالجوزا به‌دلیل نوسان‌های این ستاره است.

تیم علمی در پژوهش خود از شبیه‌سازی استفاده کرد تا آنچه را که با نوسان‌ها این ستاره رخ می‌دهد، بهتر درک کند. نتایج نشان داد که ابطالجوزا در خطر نابودی نیست و به‌این‌زودی شاهد انفجار ابرنواختری نخواهد بود؛ بلکه رسیدن به این مرحله می‌تواند ۱۰۰ هزار سال طول بکشد. این یافته‌ها با چیزی که پیش از این هم دانشمندان دیگر مطرح کرده بودند، تطابق دارد.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15931
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها