پیش‌بینی افزایش ارزش بازار ارتباطات ماهواره‌ای و بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن

0 521

بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ارتباطات ماهواره‌ای تا سال ۲۰۲۵ به ۹.۳۲ میلیارد دلار برسد و از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۵ رشد ۱۰.۳۲ درصدی نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) را تجربه کند. افزایش تقاضا برای کاربردهای مختلف مانند ارتباطات صوتی برای کاربر نهایی از جمله عوامل رشد صنعت ارتباطات ماهواره‌ای در نظر گرفته می‌‌شود.

به‌علاوه، گسترش استفاده از روش DTH (سرواژه Direct-to-Home) در رسانه‌ها و همچنین پلتفرم‌ها و برنامه‌های سرگرمی بر رشد این بازار تأثیرگذار خواهد بود، چرا که ارتباطات ماهواره‌ای نقشی اساسی برای ارائه محتوای با کیفیت بالا به مشترکان ایفا می‌کند. DTH روشی برای دریافت تلویزیون ماهواره‌ای با استفاده از سیگنال‌های منتقل‌شده از ماهواره‌های پخش مستقیم است که طی آن یک شرکت می‌تواند به‌طور مستقیم و از طریق یک گیرنده که در خانه نصب شده، سیگنال را به تلویزیون بفرستد و در این حالت نیازی به اتصال کابل جداگانه نیست.

خدمات ماهواره‌ای

خدمات ماهواره‌ای به خدمات ثابت، پخش ماهواره‌ای، خدمات سیار، خدمات ناوبری رادیویی و سایر موارد تقسیم می‌شوند. مطابق برآوردها خدمات ماهواره‌ای سیار بالاترین سهم را در بازار ارتباطات ماهواره‌ای طی سال ۲۰۱۹ داشته که دلیل اصلی آن تعداد زیاد مشترکان عنوان شده است. همچنین خدمات هوانوردی، زمینی و دریایی به‌عنوان خدمات با تأثیرگذاری زیاد بر رشد بازار ارتباطات ماهواره‌ای به‌شمار می‌روند.

استفاده‌های کاربر نهایی

رسانه و سرگرمی در سال ۲۰۱۹ بازار ارتباطات ماهواره‌ای را تحت سلطه خود قرار داد. افزایش قابل‌توجه استفاده از خدماتی مانند یوتیوب و نتفلیکس برای مقاصد سرگرمی به رشد بازار کمک شایانی کرده است. به‌علاوه، شیوع ویروس کرونا در جهان منجر به افزایش استفاده از چنین برنامه‌هایی شده و پیش‌بینی می‌شود عوامل ذکرشده در افزایش تقاضا برای پهنای باند بیشتر و در نتیجه رشد این بازار در آینده مؤثر باشند. بخش مخابرات و فناوری اطلاعات نیز با سرعت قابل‌توجهی رشد خواهد کرد که دلیل اصلی آن بهره‌گیری از روش‌های اتصال به اینترنت پیشرفته در اغلب شرکت‌ها عنوان می‌شود.

جغرافیا

در این گزارش از آمریکای شمالی به‌عنوان منطقه‌ای یاد شده که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تأثیر را در رشد بازار ارتباطات ماهواره‌ای داشته و پس از آن آسیا-اقیانوسیه و اروپا رتبه بالاترین استفاده از خدمات این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این امر عمدتاً به‌دلیل استقبال زیاد از فناوری‌های پیشرفته در آمریکای شمالی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور ارائه خدمات با پهنای باند بالاست. پیش‌بینی می‌شود آسیا-اقیانوسیه بالاترین نرخ رشد را در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ داشته باشد؛ امری که عامل اصلی آن تعداد زیاد مأموریت‌های پرتاب ماهواره با اهداف ارتباطات ماهواره‌ای است. انتظار می‌رود کشورهای هند، چین و کره جنوبی با توجه به فعالیت‌های سال‌های اخیر خود در این حوزه، بیشترین تأثیر را در بازار ارتباطات ماهواره‌ای داشته باشند.

ماهواره-مخابراتی

تقاضای فزاینده برای سامانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای دریایی

 تقاضای فزاینده برای ارتباطات ماهواره‌ای دریایی به‌طور قابل توجهی در رشد بازار نقش دارد. در این حوزه به خصوص ارائه داده‌های ماهواره‌ای از طریق سامانه شناسایی خودکار (AIS) مد نظر است؛ سامانه‌‌ای که برای ردیابی کشتی‌ها و برخی پروژه‌های دریایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. AIS در سال ۲۰۰۲ در سراسر جهان اجباری شد و به‌طور گسترده برای بهبود و افزایش بهره‌وری دریایی، ایمنی و امنیت به‌کار گرفته می‌شود.

افزایش سرمایه‌گذاری برای استفاده از فناوری 5G

بهره‌گیری از فناوری 5G به‌عنوان جدیدترین شبکه دسترسی به اینترنت در بسیاری از کشورها در حال گسترش است و استفاده از آن نیازمند پهنای باند بالایی می‌باشد که برای این منظور از ماهواره‌ها کمک گرفته می‌شود. همین امر نیاز به پرتاب ماهواره‌های بیشتر را ایجاد کرده و در نتیجه رشد بازار ارتباطات ماهواره‌ای را به‌همراه دارد. در حال حاضر شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) مشغول ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای متشکل از هزاران ماهواره است؛ منظومه‌ای که استارلینک (Starlink) نام دارد و اکنون بزرگترین منظومه ماهواره‌ای اینترنتی جهان محسوب می‌شود. اسپیس‌ایکس تاکنون موفق به اخذ مجوز برای پرتاب ۱۲ هزار ماهواره شده و در نظر دارد با اخذ مجوزهای لازم این تعداد را به ۴۲ هزار هم برساند.
منبع menafn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15894
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها