رصد نخستین سیاره‌ای که به دور یک کوتوله سفید می‌چرخد

اخترشناسان برای اولین بار موفق به کشف سیاره‌ای شد‌ه‌اند که هر ۳۴ ساعت یک‌بار به دور یک کوتوله سفید گردش می‌کند؛ کشفی که نشان می‌دهد سیاره‌ها می‌توانند وارد کمربند حیات کوتوله‌های سفید شده و احتمالاً شرایط مناسب برای پشتیبانی از حیات را ایجاد کنند.

این سیاره که WD 1856 b نام دارد، دارای جرمی معادل ۱۳.۸ برابر مشتری بوده و در فاصله ۸۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی اژدها (Draco) به دور ستاره میزبان گردش می‌کند. سیئی شو (Siyi Xu)، محقق این مطالعه و ستاره‌شناس رصدخانه بین‌المللی جمینی (Gemini) در ایالت هاوایی آمریکا، می‌گوید: «ما مدت‌هاست می‌دانیم که پس از تولد کوتوله‌های سفید، اجرام کوچک و دور از آن مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها می‌توانند به داخل این ستاره‌ها کشیده و بلعیده شوند. آن‌ها معمولاً توسط گرانش قوی کوتوله‌های سفید از هم می‌پاشند و به شکل دیسکی از بقایا در می‌آیند.»

وی می‌افزاید: «پیش‌ از این، پژوهش‌های ما نشان می‌داد سیاره‌ها نیز می‌توانند به درون این ستاره‌ها کشیده شوند، اما در رصدهای ما این اولین سیاره‌‌ای است که در تمام این سفر، بدون تغییر باقی مانده است!» نکته دیگر آن‌که سطح سیاره WD 1856 b بسیار خنک اعلام شده و جزو خنک‌ترین سیاره‌های رصدشده تاکنون محسوب می‌شود. دمای سطح این سیاره تنها ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

کوتوله‌های سفید باقی‌مانده هسته ستاره‌ها بوده و انرژی کمی دارند، ولی به شدت متراکم هستند و برخی از آن‌ها می‌توانند جرمی برابر با یک خورشید را در حجمی به‌اندازه زمین جای دهند؛ این یعنی سیاره WD 1856 b بسیار بزرگ‌تر از ستاره میزبان است.

ستاره‌ها پیش از تبدیل شدن به کوتوله سفید، مرحله تبدیل شدن به غول سرخ را پشت‌سر می‌گذارند که تمام سیاره‌ها و اجرام آسمانی اطراف را از بین می‌برد. پس از اینکه ستاره به کوتوله سفید تبدیل شد، نیروی گرانش فوق‌العاده قوی آن تمام اجرام اطراف را می‌بلعد.

آندرو وندربرگ (Andrew Vanderburg)، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «فرآیند تشکیل کوتوله سفید، سیاره‌های اطراف را از بین می‌برد و هر چیزی که بعداً نزدیک شود اغلب توسط نیروی گرانش فوق‌العاده قوی ستاره متلاشی می‌شود. کشف ما نشان می‌دهد که WD 1856 b در فاصله بسیار دورتری حول ستاره گردش می‌کرده و بعداً پس از تبدیل شدن ستاره به کوتوله سفید به‌سمت داخل کشیده شده است.»

isna ، digiato