ناسا درصدد انجام مأموریت‌های جدید برای بررسی آب و هوای فضایی

0 209

آژانس فضایی آمریکا به‌دنبال اجرای مأموریت‌های جدیدی با هدف بررسی وضعیت آب و هوای فضایی (Space weather) است و بودجه‌ای ۱.۲۵ میلیون دلاری را به اجرای هر کدام از آن‌ها اختصاص می‌دهد. تاکنون ۵ طرح در این راستا توسط ناسا دریافت شده که قرار است برای بهینه‌سازی به‌مدت ۹ ماه مورد مطالعه قرار گیرند. در نهایت دو طرح انتخاب می‌شود تا برای اجرای آن‌ها در فضا اقدام شود.

مقامات ناسا می‌گویند اجرای طرح‌های یادشده درک انسان را از فضا افزایش داده و اطلاعاتی را در اختیار ناسا قرار می‌دهند که بهتر بتواند از فضانوردان در جریان سفرهای فضایی طولانی‌مدت حفاظت کند. محافظت بهتر از ماهواره‌ها و سیگنال‌های ارتباطاتی و از جمله جی‌پی‌اس، مزیت دیگر اجرای این طرح‌هاست که موجب می‌شود خسارات مالی وارده به برنامه‌های فضایی کمتر شود.

آب و هوای فضایی تأثیر گسترده‌ای بر سیگنال‌های ارتباطاتی و اکتشافات فضایی دارد و طوفان‌های مغناطیسی منظومه شمسی گاهی باعث از کار افتادن شبکه جی‌پی‌اس شده‌اند. ذرات منتشرشده از خورشید بر اثر وقوع این طوفان‌ها نیز فضاپیماها و ماهواره‌ها را تهدید کرده و حتی می‌توانند با آسیب زدن به دی‌ان‌ای فضانوردان موجب ابتلای آن‌ها به سرطان شوند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15733
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها