کشف یک سیاره فوق‌العاده فشرده باورهای پیشین دانشمندان را زیر سؤال برد

0 480

محققان یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) بسیار فشرده و جوان را کشف کرده‌اند که برخی باورهای پیشین آن‌ها در مورد نحوه شکل‌گیری سیاره‌ها و اجرام آسمانی مشابه را به‌چالش کشیده است. سیاره موردنظر با نام K2-25b شناخته می‌شود و دانشمندان وجود آن را با استفاده از تلسکوپی در رصدخانه ملی کیت پیک (Kitt Peak) آمریکا تأیید کرده‌اند. K2-25b در خوشه کیهانی هایدز (Hyades) قرار گرفته و به دور یک ستاره جوان می‌چرخد.

این سیاره با داشتن جرمی ۲۵ برابر زمین، فوق‌العاده چگال و فشرده به‌حساب می‌آید و ابعاد آن هم کمی کوچک‌تر از سیاره نپتون در منظومه شمسی است. سن کم و چگالی زیاد جرم آسمانی موردنظر باعث شده تا بعضی از پایه‌ای‌ترین و پرطرفدارترین نظریه‌های دانشمندان سیاره‌شناسی در مورد نحوه شکل‌گیری سیاره‌ها زیر سؤال رود.

ستاره میزبان K2-25b از نوع کوتوله M بوده و تحقیقات پیشین نشان داده اغلب ستاره‌های کهکشان راه شیری از این نوع هستند. دانشمندان مشاهده کرده‌اند که هر بار دور زدن سیاره مذکور به دور ستاره میزبانش تنها ۳.۵ روز طول می‌کشد. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده که سامانه ستاره‌ای یادشده چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون سال عمر دارد و فاصله آن از زمین تنها ۱۵۰ سال نوری است. این در حالی است که اجرام آسمانی با ابعاد و جرمی بین زمین و نپتون بیشتر از سایر سیاره‌ها در کهکشان راه شیری کشف شده‌اند و آمار تهیه‌شده توسط ستاره‌شناسان تأیید می‌کند چنین سیاره‌هایی بیشترین جمعیت را در کهکشان ما دارند.

این‌طور که به‌نظر می‌رسد، بیشتر حجم K2-25b از هسته سیاره‌ای تشکیل شده و تنها لایه‌ای نازک از گاز در اطراف آن وجود دارد. بااین‌حال چنین مسئله‌ای با آنچه از قبل می‌دانیم متناقض است، چرا که سیاره‌هایی به این بزرگی و فشردگی، میدان گرانشی فوق‌العاده قوی دارند و به‌همین‌دلیل معمولاً مقدار زیادی اجرام گوناگون از جمله گاز به دور آن‌ها جمع می‌شود. این‌ها در شرایطی است که K2-25b چیزی جز لایه نازکی از گاز در اطراف خود ندارد.

تا به این لحظه اطلاعات بیشتری در مورد این جرم آسمانی عجیب و دلیل پیدایش آن در دست نیست و با اینکه تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا و تلسکوپ رصدخانه ملی کیت پیک به‌دقت K2-25b را زیر نظر گرفته‌اند، هنوز نتیجه قابل قبول و مناسبی در رابطه با ابهامات این سیاره به‌دست نیامده است.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15682
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها