استفاده دانشمندان از ماه به‌عنوان آینه‌ برای جستجوی حیات فرازمینی

0 217

گروهی از محققان مدتی پیش به‌منظور مطالعه‌ لایه‌ ازون زمین حین ماه‌گرفتگی، از خودِ ماه به‌عنوان یک آینه بهره گرفته‌اند. این اقدام مسیر جستجو برای حیات فرازمینی را در آینده هموارتر می‌کند. چنین روشی تا حد زیادی می‌تواند چگونگی استفاده‌ دانشمندان از ماه را به‌منظور جست‌و‌جو برای حیات فرازمینی شبیه‌سازی کند. طی این مطالعه که در ژانویه‌۲۰۱۹ صورت گرفت و نتایج آن به‌تازگی منتشر شده، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانستند در جریان ماه‌گرفتگی، لایه‌ ازون را در اتمسفر زمین بررسی کنند. فرایند بررسی ازون غیرمستقیم انجام شد؛ ولی دانشمندان به‌منظور بررسی این لایه، توسط تلسکوپ هابل نوری را ثبت کردند که از سطح ماه بازتابیده شد و از اتمسفر زمین عبور کرد. 

آلیسون یانگ‌بلاد (Allison Youngblood)، از اعضای آزمایشگاه فیزیک فضایی و اتمسفر دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا و محقق ارشد مشاهدات تلسکوپ هابل، در قالب بیانیه ناسا می‌گوید:‌ «مشاهده ازون اتفاق درخورتوجهی است؛ زیرا این لایه فرآورده‌ جانبی فتوشیمیایی اکسیژن مولکولی به‌حساب می‌آید که خود فرآورده‌ای جانبی از حیات است.» اعضای این تیم مدعی‌اند که مطالعه‌شان می‌تواند به محققان کمک کند بهتر از قبل به‌جستجوی حیات فرازمینی مبادرت ورزند. 

تلسکوپ هابل در مقابل ماه در جریان رخداد ماه‌گرفتگی

یانگ‌بلاد سپس در سخنان خود سؤالات جالبی مطرح می‌کند: «اگر سیاره‌ها را مشاهده کردیم، چگونه می‌توانیم بفهمیم سکونت‌پذیر هستند یا خیر؟ این سیاره‌ها با ابزارهایی که امروزه ستاره‌شناسان برای بررسی و مطالعه‌ اتمسفر سیاره‌های خارجی در دست دارند، چگونه به‌نظر خواهند رسید؟ دقیقاً به‌همین ‌دلیل است که توسعه‌ مدل‌هایی از اتمسفر زمین برای مطالعه‌ دقیق‌تر آن کار بسیار مهمی به‌حساب می‌آید. می‌توان از این مدل‌ها برای طبقه‌بندی انواع اتمسفرها در سیاره‌های خارجی استفاده کرد.»

ازون ازطریق جذب اشعه‌های مضر فرابنفش، به حفاظت از زندگی در کره‌ زمین کمک شایانی می‌کند. محققان می‌گویند این نخستین‌بار است که ماه‌گرفتگی در طول موج‌ فرابنفش ازطریق تلسکوپ‌های فضایی ثبت می‌شود. 

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15657
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها