به‌روزرسانی شبکه فضای دوردست ناسا در استرالیا برای مأموریت‌های آینده

آژانس فضایی آمریکا در حال به‌روزرسانی یکی از ایستگاه‌های شبکه فضای دوردست (Deep Space Network) خود در شهر کانبرا (Canberra)، پایتخت استرالیا، به‌منظور آماده‌سازی آن برای مأموریت‌های آینده از جمله مأموریت مریخ‌نورد جدید این سازمان است؛ ایستگاهی که 43 DSS (سرواژه Deep Space Station 43) نام دارد. شبکه یادشده شامل مجموعه‌ دیش‌هایی است که برقراری ارتباط با فضاپیماهای رباتیک را ممکن می‌سازند.

این شبکه از تجهیزاتی تشکیل شده که در آمریکا، اسپانیا و استرالیا قرار دارند و اطلاعات را به فضاپیماها می‌فرستند و از آن‌ها نیز اطلاعات دریافت می‌کنند. آنتن بزرگ و پرقدرت 43 DSS به‌مدت ۵۰ سال کار کرده و دارای فرستنده‌هایی است که به‌تدریج غیرقابل اطمینان شد‌ه‌اند. از‌این‌رو آژانس فضایی آمریکا درحال انجام تنظیمات مهمی برای افزایش عمر این تجهیزات است

آنتن مذکور دارای ۷۰ متر ارتفاع است که تنها آنتن رادیویی با این ابعاد در نیمکره جنوبی زمین محسوب می‌شود. ازاین‌‌رو قادر به برقراری ارتباط با کاوشگر وویجر-۲ (Voyager-2) ناسا می‌باشد که رو‌به‌جنوب در فضای میان‌ستاره‌ای در حال پرواز است. 43 DSS به ارتباط با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا نیز کمک خواهد کرد؛ کاوشگری که قرار است اواخر ژوئیه سال جاری میلادی با هدف انجام اکتشافات در سیاره سرخ راهی فضا شود. انتظار می‌رود کار تجهیز این ایستگاه در ژانویه۲۰۲۱ به‌اتمام برسد.

وویجر ۲ یک کاوشگر بدون‌سرنشین میان‌ستاره‌ای است که حدود ۴۳ سال پیش، در ۲۰اوت۱۹۷۷، در قالب برنامه وویجر (Voyager) برای مطالعه سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان‌ستاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در نوامبر۲۰۱۸ از منظومه‌ شمسی خارج گردید و پس از آن موفق به ارسال اولین داده‌ها و اندازه‌گیری‌های خود از فضای میان‌ستاره‌ای شد. گفتنی است اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط وویجر ۲، سرنخ‌هایی ارزشمند در مورد ساختار منظومه شمسی را برای دانشمندان فراهم می‌آورد.

espash ، engadget