ارتباط با کاوشگر وویجر ۲ به‌مدت یک سال قطع می‌شود

آژانس فضایی آمریکا از قطع ارتباط با کاوشگر وویجر ۲ به‌مدت حدوداً یک سال خبر داد؛ امری که در پی انجام تعمیراتی روی شبکه‌ آنتن‌های این سازمان اتفاق می‌افتد. ناسا مدتی پیش این کاوشگر را پس از بروز یک نقص فنی، مجدداً راه‌اندازی کرد. اکنون اما به‌نظر می‌رسد که قرار است تماس با وویجر ۲ برای حدود یک سال آتی متوقف گردد. آنتن رادیویی زمینی که برای وویجر ۲ مانند یک پیام‌رسان عمل می‌کند، به‌زودی تغییرات مهمی را پشت سر خواهد گذاشت و به همین دلیل تا ۱۱ ماه آینده نمی‌توان دستوری را به این کاوشگر ارسال نمود.

ارتباط با وویجر ۲، به واسطه شبکه آنتن‌های ناسا موسوم به «شبکه فضای دوردست‌» (DSN) صورت می‌گیرد. این شبکه، از تجهیزاتی تشکیل شده که در آمریکا، اسپانیا و استرالیا قرار دارند و اطلاعات را به فضاپیماها می‌فرستند و از آن‌ها نیز اطلاعات دریافت می‌کنند. اما در حال حاضر فقط تجهیزات استرالیا در حالتی قرار دارند که بتوانند دستورات را برای این کاوشگر ارسال نمایند؛ در نتیجه نیاز به انجام تنظیمات جدید، کاملاً احساس می‌شود.

یکی از آنتن‌های رادیویی شبکه فضای دوردست که در شهر کانبرا (Canberra) استرالیا قرار دارد، به مدت ۵۰ سال کار کرده و دارای فرستنده‌هایی است که به‌تدریج غیرقابل اطمینان می‌شوند. از‌این‌رو آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تنظیمات مهمی را برای افزایش عمر این تجهیزات انجام دهد. جف برنر (Jeff Berner)، مهندس ارشد DSN، در‌این‌رابطه می‌گوید: «مشخص است که ۱۱ ماه تعمیرات، محدودیت‌های بیشتری را برای شبکه فضای دوردست به‌همراه خواهد داشت اما مزیت این تعمیرات این است که آنتن کانبرا بیشتر قابل اطمینان خواهد بود.»

البته آغاز تعمیرات بدین معنا نیست که وویجر ۲ برای مدتی به‌تنهایی رها می‌شود و این کاوشگر هنوز می‌تواند داده‌ها را به زمین ارسال کند. سه آنتن دیگری که در کانبرا قرار دارند مانند آنتن‌های آمریکا و اسپانیا سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند اما امکان ارسال پاسخ به آن‌ها از سوی زمین وجود نخواهد داشت. انتظار می‌رود که کار تعمیر این آنتن تا ژانویه سال ۲۰۲۱ به پایان برسد.

وویجر ۲ یک کاوشگر بدون‌سرنشین میان‌ستاره‌ای است که حدود ۴۳ سال پیش، در ۲۰اوت۱۹۷۷، در قالب برنامه وویجر (Voyager) برای مطالعه سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان‌ستاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در نوامبر۲۰۱۸ از منظومه‌ شمسی خارج گردید و پس از آن موفق به ارسال اولین داده‌ها و اندازه‌گیری‌های خود از فضای میان‌ستاره‌ای شد. گفتنی است اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط وویجر ۲، سرنخ‌هایی ارزشمند در مورد ساختار منظومه شمسی را برای دانشمندان فراهم می‌آورد.