ثبت مریخ‌لرزه ۴ ریشتری در سیاره سرخ برای اولین بار

کاوشگر اینسایت (InSight) ناسا توانست برای اولین بار صدها مریخ‌لرزه را در سطح سیاره سرخ ثبت کند. از بین این‌ها، ۲۰ مورد بسیار محسوس بوده و به ۴ ریشتر نیز رسیده‌اند. این سازمان می‌گوید به کمک داده‌‌های به‌دست آمده می‌تواند درک بهتری از درون سیاره سرخ به دست آورد. مریخ‌لرزه نسبت به زمین‌لرزه از شدت کمتری برخوردار است؛ به‌طوری که اگر در زمین رخ می‌داد ممکن بود اصلاً احساس نشود.

۲۴ مورد از مریخ‌لرزه‌هایی که کاوشگر اینسایت ثبت کرده، بین ۳ تا ۴ ریشتر بوده‌اند که اگر در زمین رخ می‌داد، ممکن بود تنها سر و صدای آن به گوش برسد و قطعاً آن‌قدر قدرت نداشتند که خسارت‌های جدی وارد آورند. برخلاف کره خاکی ما که زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی سطح آن رخ می‌دهند، در مریخ این لرزه‌ها در عمق‌های بیشتر و حدوداً در فاصله ۳۰ الی ۵۰ کیلومتری از سطح اتفاق می‌افتند؛ در نتیجه لرزش کمتری احساس می‌شود.

با‌این‌حال، محققان به‌دنبال ثبت لرزش‌های بزرگتری بودند تا بهتر بتوانند به جزئیات درون سیاره سرخ پی برده و حتی هسته آن را بیشتر بشناسند. علت این لرزه‌ها عموماً این است که کره مریخ همانند زمین سعی دارد به مرور زمان خودش را خنک کند و انقباض بخش‌های داخلی باعث می‌شود تا پوسته ترک بخورد و سطح آن بلرزد.

البته سنسورهای دیگر اینسایت نیز اطلاعات دیگری نظیر هزاران گردباد و سیگنال‌های مغناطیسی قدرتمند از زیر سطح مریخ را به‌ثبت رسانده‌اند. همچنین یک کاوشگر چکشی دیگر قرار بود دمای درون این سیاره را انداز‌ه‌گیری نماید، ولی به دلایل فنی موفق نشده است و ناسا قصد دارد در مأموریتی دیگر آن را به کار بیندازد.